Etiketterskolaförskoleklass
2017-10-19 21:09

Syr bindor i slöjden

"Årskurs fem på Norrbackaskolan i Visby besökte ett science center med sin klassföreståndare Ulrika Nikolausson och lärde sig mer om miljöfrågor. Där fick eleverna se tygbindor och virkade tamponger på toaletten. Besöket ledde till uträkningar i klassrummet av hur mycket plast som går åt med engångsmensskydd under ett liv. Plast som tar 500 år för naturen att bryta ner.

– De började prata om hur mycket plasten förstör i världen, berättar Carolin Törnberg, som är slöjdlärare på skolan.

Hon blev lite förvånad när eleverna kom till henne och sa att de ville sy bindor i slöjden.

– Jag sa: Spännande – om ni vill det så ordnar vi det!""

vallhund
2017-10-19 21:12

👍

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maleficum
2017-10-19 21:15

Det hade jag också velat lära mig göra =D

Instagram: @theblindbunny

2017-10-19 21:48

Min mamma som var född 1927 fick virka bindor när hon gick i skolan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

2017-10-19 21:56

#3 Menar du att hon gjorde det i skolan? 😮På den tiden tänker jag att man kanske inte pratade öppet om mensen, eller?

2017-10-20 06:09

#4 Ja det var ju bara flickorna som hade "syslöjd" som man sa och det var där de fick göra det berättade hon.

/Maria

Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-10-20 08:38

Vilken bra slöjdlärare, i #0! Jag skulle nog blivit förvånad, måste jag säga…

Jag har också, som Maria, hört kvinnliga släktingar berätta om att de fick virka mensskydd i syslöjden, även betydligt yngre än så. "Har hon börjat virka?" var t.o.m ett annat sätt att fråga "Har hon fått mens än?".

Jag kommer ihåg hur motbjudande, för att inte säga supertöntigt, jag tyckte det var med blotta tanken att virka bindor! 😮

Nu blir cirkeln lite sluten, fast på en annan nivå. Fint av eleverna att göra praktik av vad man lärt sig om miljön!

Det är kanske lite liknande fenomen som med tygblöjor, som är trendigt numera. Men då är det fina, vackra, blommiga och praktiska tygblöjor med tryckknappar, lätta att tvätta.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen