Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Naturvetenskap och teknik

Pratar ni om giftiga svampar?

2017-10-20 17:04 #0 av: Loris M

Pratar ni med era barn om att alla svampar inte får ätas? 

Igår dog två barn i Danmark av vad som tros vara en svampförgiftning, Ledsen så jag tänkte att denna video som ni kan titta på tillsammans med barnen kan vara en bra utgångspunkt för diskussion i barngruppen.

UR har flera roliga korta videoklipp om Skrutt och hösten och en av dem handlar just om svampar och vilka går att äta och vilka är farliga. Ca 5 min. 

http://urskola.se/Produkter/170715-Skrutt-samlar-host-Svamp

När ni bläddrar längre ner hittar ni flera andra klipp om lavar, mossa, frön, löv.....

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-10-20 18:14 #1 av: Loris M

Vilken svamp är giftigast?

Illustrerad vetenskap har en artikel om det.

"Vit och lömsk flugsvamp är de två farligaste svamparna vi kan stöta på i våra skogar. Läs listan över våra giftigaste svampar här."

http://illvet.se/naturen/vaxter/lomsk-flugsvamp-och-de-fyra-andra-giftigaste-svamparna

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2017-10-22 09:04 #2 av: Magi-cat

Jätteviktigt att lära barn att man inte kan äta alla svampar även om några, väl identifierade, är goda!

Jag minns med fasa en gång när några nysvenska barn glatt visade mig några fina svampar de plockat och frågade om gick att äta. Tystad(Tack och lov att de frågade!)  Det gjorde de inte, vilket jag nogsamt talade om för dem och varnade för att plocka svampar utan kunnig vuxen närvarande - med svampbok i handen. (Eller helst inte alls, egentligen.)

"Men de ser ju ut nästan som de där man köper i affären!" Det är ju just det...

Hjärta Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade Fenomen ifokus.

Anmäl
2017-11-06 21:12 #3 av: Uppkatten

Jag pratar absolut med barnen på förskolan om att svampar kan vara giftiga och att man aldrig får äta svampar utan att en vuxen har sagt att det är OK. Och att man aldrig får chansa....

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.