Etiketternaturvetenskapteknik
2017-10-20 17:04

Pratar ni om giftiga svampar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pratar ni med era barn om att alla svampar inte får ätas?

Igår dog två barn i Danmark av vad som tros vara en svampförgiftning, 😕 så jag tänkte att denna video som ni kan titta på tillsammans med barnen kan vara en bra utgångspunkt för diskussion i barngruppen.

UR har flera roliga korta videoklipp om Skrutt och hösten och en av dem handlar just om svampar och vilka går att äta och vilka är farliga. Ca 5 min.

När ni bläddrar längre ner hittar ni flera andra klipp om lavar, mossa, frön, löv…..

2017-10-20 18:14

Vilken svamp är giftigast?

Illustrerad vetenskap har en artikel om det.

"Vit och lömsk flugsvamp är de två farligaste svamparna vi kan stöta på i våra skogar. Läs listan över våra giftigaste svampar här."

Magi-cat
2017-10-22 09:04

Jätteviktigt att lära barn att man inte kan äta alla svampar även om några, väl identifierade, är goda!

Jag minns med fasa en gång när några nysvenska barn glatt visade mig några fina svampar de plockat och frågade om gick att äta. 🤫(Tack och lov att de frågade!)  Det gjorde de inte, vilket jag nogsamt talade om för dem och varnade för att plocka svampar utan kunnig vuxen närvarande - med svampbok i handen. (Eller helst inte alls, egentligen.)

"Men de ser ju ut nästan som de där man köper i affären!" Det är ju just det…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2017-11-06 21:12

Jag pratar absolut med barnen på förskolan om att svampar kan vara giftiga och att man aldrig får äta svampar utan att en vuxen har sagt att det är OK. Och att man aldrig får chansa….

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.