Etiketternaturvetenskapteknik
10/20/17, 6:30 PM

Hur fungerar min kropp?

Tema kroppen är nog bland de vanligaste teman i förskolan, men min erfarenhet är att vi/ni pratar om kroppsdelar men inte så mycket om våra inre organ, hur de ser ut och hur de fungerar. Eller har jag fel?

I vilket fall som helst, hittade jag en sida med roliga experiment och tips på pyssel på tema kroppen, där ni kan lära barnen hur ett hjärta ser ut, hur lungor ser ut och fungerar och så kan ni göra dessa organ tillsammans med barnen. Ser rätt skojigt och lärorikt ut.

Aleya
10/20/17, 6:39 PM

Detta fick mig att minnas då vi skulle dissekera grislungor och hjärta. Och jag fick stå och visa allt. 😂 (inte i förskolan utan komvux) Men jag bar förvånad över hur lite vuxna visste hur saker ser ut och beter sig i kroppen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kyllan56
10/20/17, 6:45 PM

Jag glömmer aldrig när min dotter, på dagis, hade pratat om matens väg från munnen till det kom ut ur tarmen. Hon var ca 3 1/2 och hade börjat hos de stora barnen.

Det var runt 1985. Hon berättade mycket målande och så sa hon att hon svalde. Sedan kommer det ner i… sedan kommer det ner i… Hon sökte det rätta ordet. Plötsligt sken hon upp och sa sedan kommer det ner i ryggsäcken. Hon visste det var en säck, men det blev lite fel.

Kära minne, idag är hon 36 år med eget barn.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”