Etikettövrigt
11/6/17, 4:30 PM

Sexuella trakasserier normaliseras i skolan

"Sexuella trakasserier normaliseras i många svenska skolor. Det hävdar en av Sveriges främsta experter på ämnet i en ny artikel.

– Om man ser till tjejer som gått igenom grundskola och gymnasium så finns det förmodligen inte en enda tjej som inte antingen har varit utsatt eller sett andra blivit utsatta, säger Katja Gillander Godin, professor i folkhälsovetenskap.

l en ny artikel i den vetenskapliga tidskriften Gender and Education beskriver Katja Gillander Gådin ett fall där en kvinnlig gymnasieelev under en längre tid utsattes för sexuella trakasserier av en annan elev.

Trots att flickan flera gånger klagade hos rektor och lärare så fortsatte kränkningarna. Pojkens beteende ursäktades med att han var omogen och flickan erbjöds samtal med kurator.

Enligt artikeln var det bland annat okunskap om sexuella trakasserier och brist på förebyggande arbete som gjorde att skolpersonalen inte ingrep som de borde ha gjort. Flickan anmälde till slut kommunen och fick rätt i domstol.

Enligt Katja Gillander Gådin, som forskat i ämnet i 20 år, är det vanligt att sexuella trakasserier på det här sättet normaliseras på skolor, vilken kan få allvarliga konsekvenser. "

Calcifer
11/6/17, 4:32 PM

Otroligt vanligt med vad folk tror är oskyldiga kommentarer, men som faktiskt inte är okej på någon nivå. Det är skrämmande vad folk accepterar som "normalt".

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

11/6/17, 4:37 PM

Ja, och det är ännu mera skrämmande att så många unga flickor lär sig att det är så pojkar är. Att de tror att de måste stå ut med det och acceptera.

_Fisken
11/6/17, 4:37 PM

Min dotter 13 år var upp till lärarrummet och läxade upp hennes klassföreståndare. Dottern tyckte att det bara snackades men när det väl kom nån verklig händelse så tyckte hon att lärarna inte "sade nåt eller gjorde nåt".

11/6/17, 4:39 PM

#3 Bra gjort av dottern! 👍

Dioramabyggare
11/6/17, 9:05 PM

#3: Ja, bra gjort av dottern!

Dåligt av skolan att "sänka ribban" när det gäller sexuella trakasserier genom att "släta över" och negligera problemet när det påtalas, anser jag.

_Fisken
11/6/17, 9:21 PM

Viljan är hög men lampan släckt.  Ja, dottern min är villig till diskussion. Även med mig. Pust.
Läraren berömde henne när jag leende kommenterade händelsen. Hon (läraren) skulle lyfta frågan ytterligare på lärarmötena. Jag tror på detta med "små steg" och ofta.