Etiketterledningorganisation
2017-11-06 20:34

Förskollärare strömmar till Åstorp

"Andelen utbildade förskollärare inom förskolan är en avgörande kvalitetsfaktor, enligt Skolverket.

Åstorps kommun låg förra året i nivå med övriga skånska kommuner med lite drygt 40 procent behöriga förskollärare.

– Vi har arbetat strategiskt och medvetet för att rekrytera. I dag ser vi att motsvarande siffra är 66 procent. Det handlar framför allt att vi låter förskollärarna göra det som det är utbildade att göra, säger Malin Andersson, biträdande förskolechef i Åstorp.

Pedagogiska luncher, arbetskläder och i-pads är saker som kommunen lockar nyanställda med.

Men för förskolläraren Maria Olsson var det framför allt möjligheten att arbeta med andra utbildade som fick henne att söka sig till Fröhusets förskola i Kvidinge utanför Åstorp. En förskola med 85 procent förskollärare bland de anställda.

– Att det redan fanns så många förskollärare lockade, att vi är fler som är med och delar på det pedagogiska ansvaret, säger Maria Olsson.

En förskollärare går i snitt in med 30.000 kronor i lön som nyanställd i Åstorps kommun. Lönen har blivit en faktor i kampen om förskollärare mellan kommunerna.. "