2017-11-06 20:56 #0 av: Loris M

I takt med att barn använder digitala verktyg i allt större utsträckning, ökar även risken att de blir utsatta för smygreklam:

"I dagens stora utbud av appar, spel, pyssel, interaktiva världar, texter, film och teve för barn finns allt mer inbäddad reklam. Det vill säga reklam som kamoufleras som något annat. Helena Sandberg, docent vid Lunds universitet, kallar den dolda reklamen besvärande. Ett växande problem./.../ Det kan till exempel röra sig om en välkänd hamburgerrestaurang som bygger upp plattformar med färgrika interaktiva virtuella världar. Eller en livsmedelskedja som skapar en app för barn där loggan syns återkommande. Spel som är gratis och marknadsförs som pedagogiska, men vars syfte är att få barnen att under positiva former interagera med varumärket. Utan att märka att det är reklam. /.../ 

En annan form av dold reklam till barn är produktplacering i filmer och serier.

 – Man har pratat om produktplacering som riktar sig till vuxna, till exempel James Bond och Solsidan har väckt sådana diskussioner. Där syns massor av varumärken.

Men självklart förekommer det även i barnfilmer – särskilt i utländska animationer. I andra länder är inte synen på reklam till barn alltid lika strikt som i Sverige, och produktplacering kan vara sådant som karaktärerna använder sig av, som sedan återfinns i leksaksaffären."

http://forskolan.se/mer-dold-reklam-i-barns-liv/