Etikettarbetsmiljö
2017-11-06 21:04

Sms till föräldrar-avdelningen stänger till lunch

"Mattias Säker och hans fru Sanna bor i stadsdelen Majorna med sina fyra barn. Enligt dem har förskolesituationen aldrig varit så illa som den är just nu.

– Sedan terminen startade har vi fått två eller tre sms om att vi inte ska komma in. Och då är vi inte ens inne i influensatider än, säger Mattias och får medhåll av frun Sanna.

Det råder vikariebrist på förskolorna i Göteborg. Enligt ett mejl från en förskolechef till en förälder som SVT Nyheter Väst fått ta del av är läget akut för hela stadsdelen Majorna-Linné.

Föräldrar uppmanas att inte lämna in sina barn och vissa avdelningar stänger helt vid lunch så att alla föräldrar, även de som heltidsarbetar, uppmanas komma och hämta barnen.

– Det är ju en viktig del i hela samhällsapparaten att förskolan fungerar. För gör den inte det så kan ju inte föräldrarna gå till sina jobb, säger Mattias Säker.

– Om man är sopgubbe och måste stanna hemma så blir det inga sopor hämtade. Och är man läkare så kan man inte gå till sjukhuset och vara läkare den dagen. Så det är bra om det fungerar, fortsätter han"

2017-11-06 21:17

Det här är så klart inte okej, att de som jobbar ska tvingas lämna sina jobb för att förskolor inte har tillräckligt med personal.

Men det här har jag lite mindre förståelse för och blir lite irriterad känner jag:

"I Mattias och Sannas fall är det näst yngste sonen Peps som inte har möjlighet att gå de 15 timmar som han har rätt till, och som familjen betalar för. Samtidigt är mamma Sanna hemma med yngste sonen Rio, och har därför ändå möjlighet att vara hemma med barnen.

Men det ställer ändå till problem för familjen när Peps tvingas vara hemma.

– Man planerar ju in BVC-besök med den yngste och andra ärenden som måste skötas under tiden Peps är på förskola. Det hinner jag ju inte nu när han måste vara hemma, säger Sanna Säker."

Alltså, varför kan hon inte ta med Peps också dit hon ska? 🤔

Jag gillar inte när föräldrar kommer ut i media och använder vaga argument och inte vågar säga det de egentligen tänker - att de betalar för förskolan och att Peps har rätt att vara på förskolan - istället för att påstå att det ställer till problem.

2017-11-06 21:22

Mer om vikariebristen i Göteborg:

"– De förskolechefer som vi representerar beskriver det som en pressande situation. Vi befinner oss i ständig rekrytering. Det finns inte vikarier nog och det blir pressat för cheferna som ska driva utvecklingen av verksamheterna, menar Torbjörn Broomé, ordförande för Sveriges Skolledarförbund i Göteborg.

Det är alltså inte bara personalen som blir pressad. Utan även förskolecheferna som måste se till att det finns behörig personal i form av förskollärare, barnskötare och vikarier. /…/

Så det blir en ond cirkel där få söker sig till lärarhögskolan på grund av kassa löner och dåliga arbetsvillkor?

– Ja och man kan fundera på effekten när man läser sådana här artiklar. Det gör ju inte att glädjen tänds och man rusar till lärarhögskolan, men de som jobbar på förskolan tycker att det är roligt, understryker Broomé och fortsätter:

– Som chef ska man driva en utveckling, man har också ett ansvar för miljön och det går ju inte när man jobbar med rekrytering hela tiden. Att bara rekrytera en förskollärare tar lång tid: man måste skriva annons, kalla till intervju och intervjua. Först kallar man förskollärare sen kollar man på barnskötare och andra obehöriga."

2017-11-09 23:32

Att hemmaföräldrar gnäller känns ju lite sisådär. Men att behöva stänga vid lunch osv är ganska hemskt. Jag skulle bli ruinerad fort om jag skulle bli tvungen att hämta joel mitt i arbetsdagen.