Etikettarbetsmiljö
2017-11-06 21:30

Uppfinningen som hjälper dig hålla kolla på barnen

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här uppfinningen. 🤔Behövs den tycker ni?

"Mumtaz Gibbo vet av erfarenhet hur svårt det kan vara att ha koll på små barn när man går med dem i trafiken. Nu har han tagit fram en speciell väst som ska hjälpa förskolepersonal att hålla koll på barnen.

I dag finns det arbetsbyxor med öglor i där det går att hänga saker i längs sidorna på byxorna. Det var dessa byxor Mumtaz Gibbo hade i åtanke när han kom på idén till sin specialväst för barn.

Han har använt sig av en vanlig reflexväst som han sytt in och gjort öglor på, en på varje sida. I öglorna är det sedan tänkt att man sätter i ett rep, med eller utan karbinhake."

2017-11-06 21:49

Idén är mycket bra. Den skyddar barnen från att göra illa sig själv.

När vi åkte kryssning med dottern (3 år) och tre andra lite äldre döttrar satte vi på henne selen o sen ett pensionärskoppel för hund. Perfekt. Ingen risk att hon rusar o ramlar i.  Kunde reglera hur långt hon sprang när vi gick på däck.

Uppkatten
2017-11-06 21:49

Ska barnen sitta fast flera stycken i ett led då eller? Vad händer i så fall om en av knattarna ramlar….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

2017-11-06 21:53

#2 Jag antar att det är det som är tanken. Som de vanliga repen som förskolor redan använder och barnen håller i. Men bra fråga, vad händer om en ramlar? Det blir inte roligt för de som är precis bakom/framför heller.

2017-11-06 21:54

#1 Det där har jag alltid haft svårt för. Jag tycker att det ser så illa ut. 😃

2017-11-06 22:12

Ja men vi får se bortanför detta. Hade det varit på en vuxen vettig människa så hade det inte sett klokt ut men på små barn så är det fullt legitimt. Jag skulle uppskatta som förälder att förskolepersonal gör så de går säkert o speciellt i trafikerade områden.  Det gäller att prioritera rätt och det är lätt hänt att applicera sina egna känslor på metoden. Det sker ibland när det gäller hundar. "Nämen, man kan väl inte ha hunden i bur över natten? Stackars liten…" när det är helt klart att hunden blir lugnare och tryggare i buren.

Uppkatten
2017-11-07 08:11

#5 Jag tycker inte att det är OK mot barnen. Snubblar ett barn (vilket händer nästan varje utflykt) så kommer det att vara väldigt obehagligt för en rad barn, vilket skapar otrygghet/ledsenhet. Bättre med fler vuxna i förskolan i så fall, och mindre barngrupper.

2017-11-07 08:22

Jag håller helt med dig men fram tills kommuner och skola får mindre klasser och mer lärare så kan denna metod rädda barns liv men ibland skapa obehag för andra barn när nån snubblar.