Etikettspecialpedagogik
11/12/17, 4:11 PM

Förskolan och barn i behov av särskilt stöd

Har ni sett att Skolinspektionen har granskat förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd? Så sent som för två dagar sedan har de publicerat sina slutsatser och iakttagelser och jag har inte hunnit läsa det än.

Så här skriver de bl.a.:

"– Det varierar mellan förskolorna hur personalen omsätter uppdraget avseende särskilt stöd. Två tredjedelar av förskolorna bedöms ha mindre väl utvecklade arbetssätt. Detta kan innebära att barn som behöver stöd inte ges det i form av exempelvis bilder, tecken eller stöttning i lek och socialt samspel. Olikheterna i hur förskolorna bedriver arbetet kan innebära ett problem med likvärdighet.

– Det är stora skillnader i vilka rutiner som finns för arbetet med särskilt stöd, vilket leder till skillnader i hur väl arbetet bedrivs. Väl implementerade rutiner har i granskningen visat sig ha betydelse för kvaliteten i arbetet.

– Majoriteten av de granskade förskolorna arbetar med särskilt stöd i den ordinarie verksamheten och ger sällan stöd i form av särskiljande lösningar, vilket är ett positivt resultat.

– I flera förskolor är det oklart för personalen hur särskilt stöd skiljer sig från det stöd som förskolan kontinuerligt arbetar med för alla barn i barngruppen."

Ni kan ladda ner hela publikationen här:

11/12/17, 4:13 PM

Någon som läst granskningen? Berätta gärna vad ni tycker och hur ni arbetar med barn i behov av särskilt stöd.

Tycker ni att ni har de resurser och kunskaper ni behöver för att ha ett fungerande arbetssätt kring dessa barn?

12/12/17, 8:33 AM

En video från Skolinspektionens förskoledag där de berättar om rapporten, vad förskolorna behöver utveckla och vilka är de goda exempel. Videon är teckentolkad och ca 30 min. lång.