Annons:
Etikettsamhällsdebatt
Läst 973 ggr
Loris M
2017-11-13 07:34

Lägg ner skolan!

Vad tycker ni? 

"Dagens skola organiserades för 200 år sedan för att ungar skulle lära sig veta hut och bli lydiga arbetare, lära sig att läsa bibeln och arbetsorder på egen hand så att samhället kunde producera mer. Alltför litet har ändrats sedan dess. Och ny kunskap har svårt att tränga igenom skolans murar av traditioner och krav från politiker och allmänhet, som i djup okunskap om vad modern forskning säger om pedagogik och barns utveckling kräver att allt ska vara som förr./…/

Skolans uppgift i dag borde vara att ge alla elever bästa möjliga förutsättningar för att utnyttja sina egna talanger och begåvningar till att leva ett fullödigt liv. Vilket inte alltid kräver varken specifika yrkeskunskaper eller högskolebehörighet.

 /…/

Lägg därför ner den partipolitiska skoldebatten och sätt alla skolpolitiker, skolledare och politiska journalister framför en storskärm och titta på TED-föredrag om skolan. Se de indiska barnen i slummen, som lär sig neurologi från en skärm med program på främmande språk. Se eleven som startade en egen skola, lärarveteranerna som lär ut sina mest grundläggande knep och som uttrycker sin förtvivlan över att skolan aldrig blir bättre. Lyssna till Bill Gates, som hoppade av skolan för att starta Microsoft, och hans idéer om mentorer för lärare och lagarbete i skolan. Lyssna till barnforskare om hur barn tänker och lär in.

När ni smält chocken och förstått att förlängd skolplikt, betyg, tester och prestationslöner är meningslösa, när ni insett att lärare bara kan påverka en bråkdel av barns lärande, då kan ni börja diskutera igen."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/laegg-ner-skolan-6032

Annons:
tlover
2017-11-13 07:42
#1

Jag har inte läst artikeln än men jag håller med till stor del. Skolan måste ändras i grunden, den lär en i princip ingenting för förutom att bli dummare (faktiskt det är bevisat, skolan gör en dummare) och följa order.

Men politiker vill ju helst ha dumma drönare så det kommer tyvärr att fortsätta som det är.

l'm back

Magi-cat
2017-11-13 08:28
#2

#0 Där hade han tänkt till. 😎

"Själv börjar jag luta åt att skolplikten borde avskaffas och att samhället skulle åläggas att ge alla medborgare den utbildning de efterfrågar, oavsett ålder."

Vilken sjuåring vet vilken utbildning den efterfrågar?

Debattören tar fram exempel på personer som hoppat av skolan och det gått bra för. Det kanske finns ännu fler som hoppat av skolan och det inte gått bra för? (Och tvärtom, fullföljt skolan och det gått bra för.)

Sedan finns det förstås  mycket som verkligen behöver förändras.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-11-13 09:02
#3

Tänkte på att många studenter inte kan skriva:

"""Som exempel kan nämnas att det fanns en text utan en enda korrekt mening", skriver Josefsson och Santesson."

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-04/manga-studenter-kan-inte-skriva-korrekt?utm_content=bufferb4e24&utm_medium=sydsvenskan&utm_source=fb&"

Hur blir det bättre om vi river skolan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2017-11-13 09:05
#4

#3 Med tanke på att skolan är gjord för att fördumma skulle nog endel faktiskt bli bättre eftersom dom skulle bli bättre av eget intresse (och intresse att lära finns hos i princip alla barn innan skolan förstör det).

Jag anser själv däremot att "skola" i någon form bör vara kvar bara radikalt förändrad. (sätter skola inom "" för att förtydliga att det inte bör se ut som nu )

l'm back

Loris M
2017-11-13 10:54
#5

#1 Vad menad du med att det är bevisat att skolan fördummar? 

#2 Ja, det finns mycket att önska när det gäller skolan och hur den är organiserad men jag tror inte heller att det är något bra argument att ta upp några kända personer som hoppat av skolan och som det gått bra för. Som du skriver, det finns säkert fler som det inte gått bra för efter att de hoppat av skolan.

Sedan kan man ju fråga sig vad som menas med "gå bra för". Måste alla fortsätta läsa på universitet? Det tycker inte jag. Men skolan och universitet blir allt mer teoretiserade, även när det kommer till yrkesutbildningar, och det tycker jag är synd att det blivit så. Det hänger så klart ihop med betygssystemet och kunskapskrav. 

Jag tycker inte att skolan ska avskaffas, men däremot förändras, moderniseras och anpassas efter de villkor som barnen lever i idag.

tlover
2017-11-13 11:33
#6

#5 Det finns forskning som visar att man blir dummare (får lägre IQ och gör så att man har svårare att komma på lösningar själv) av att gå i skola eftersom att ha tråkigt sänker IQ och skolan idag är som gjord för att ha tråkigt. (Kan tyvärr inte länka till källa då det var en dokumentär som jag glömt namnet på).

Dessutom så är skolan inriktad till en typ av inlärning till en takt. Dom som lär sig snabbare eller långsammare än snittet faller lätt mellan stolarna. De som lär sig snabbare är det störst risk för att dom faller mellan stolarna tyvärr.

Dessutom så är skolan som sagt anpassad till en typ av inlärning så dom som tex lär sig genom att vara mer fysiska hamnar efter även om dom kanske är väldigt begåvade.

l'm back

Annons:
Magi-cat
2017-11-13 12:59
#7

Jag håller med om att skolan bör se till att inlärningen blir mer individuell och anpassad till hur hjärnan faktiskt lär sig. Men därifrån till att "avskaffa" skolan är steget väldigt långt.

Jag är rädd att ett recept enligt länken i #0 inte skulle gynna stora grupper.

#5 Sedan kan man ju fråga sig vad som menas med "gå bra för"

Antar att man oftast tänker = bli framgångsrik? I alla fall om man tar fallet Bill Gates som exempel. 🙂 (Själv skulle jag vilja lägga in lite annat i det uttrycket, som att de försörjer sig och är lyckliga, kanske? Inte nödvändigtvis är  rikast i världen. Men givetvis har kunskaper som behövs.)
Alla måste så klart inte läsa vidare på universitet. Men vill man göra det längre fram i livet är det väldigt bra att ha ett slutbetyg från gymnasiet som berättigar till att söka till universitet.
Å andra sidan passar det inte alla.

.

Till slut, allmänt sett så är det så enkelt att tjata om mer betyg och större krav när det inte går så bra för skolan i mätningarna. Det är till synes enkelt att mäta resultat i betyg, men vad är det vi mäter egentligen? Och vad är det vi vill uppnå?

Jag tror som sagt att skolan måste förändras och anpassas till nutiden, men inte enligt #0. Det skulle göra mer ont än gott, särskilt för redan utsatta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2017-11-13 13:37
#8

#7 Därför skrev jag att jag höll med en del inte allt.

l'm back

Magi-cat
2017-11-13 13:40
#9

#8 Du skrev att skolan är gjord för att fördumma, och så illa tror jag inte det är. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tlover
2017-11-13 13:48
#10

#9 Den är det och det är så illa.

Skolan är inte gjord så att man ska tänka själv utan att man ska göra som andra tänker

l'm back

Loris M
2017-11-13 14:09
#11

#10 Fast så kan man inte säga. Jag tycker inte att det går att vara så bestämd och kategorisk och påstå att skolan fördummar. Jag har då aldrig läst någon forskning om det eller träffat personer som sagt att de blivit dummare av gå i skolan. Det har inte jag blivit i alla fall. Tack vare skolan och allt jag lärde mig där kunde jag fortsätta på universitet och ha nu ett jobb som jag trivs med. 

Enligt det nya betygssystemet  (sedan 2011) handlar väldigt många mål om att elever ska just tänka själva, att vara kritisk, att söka information, dra egna slutsatser, argumentera…. Det går inte längre att som förut lära sig saker utan till och klara sig.

Upp till toppen
Annons: