Etikettsamhällsdebatt
11/16/17, 6:16 PM

Fick N-ordet i läxa

Det här borde inte förekomma, men tyvärr tror jag inte att det är så ovanligt. Jag har följt kommentarer på Facebook  grupper som vänder sig till lärare och en del försöker tona ned det som att det är inte så farligt och att de förstår att lärare inte tänkte på att ordet kan väcka så starka känslor. 🤔 Hur kan man inte veta det, speciellt om man är lärare. Men som tur är, de som inser allvaret i det här är betydligt fler:

"I sociala medier väcker nyheten om glosläxan i Sollentuna starka känslor. Nu väljer också kommunen att kontakta DO.

”Helt sjukt att de kan tillåta sådant i skolan.”

”Herregud!!! Är detta Sverige 2017?”

”Skickar e-post till rektor nu! Detta är helt fel.”

Nyheten om Ahmed Osmans son som kom hem från skolan med glosläxan där det kränkande ordet fanns med, har fått många att reagera starkt i sociala medier.

Förutom ilska och förvåning är det många som förslår att man bör anmäla skolan till Skolinspektionen och Diskrimineringsombudsmannen, DO.

Även Sollentuna kommun har valt att kontakta Diskrimineringsombudsmannen efter händelsen på skolan.

– Vi har dessutom självklart kontaktat vårdnadshavaren och skolan och en utredning ska ge svar på vad som har hänt. Nu handlar om att jobba med det här och säkerställa att alla våra skolor jobbar på ett sätt som stämmer överens med vår värdegrund, säger Mikael Kaspar som är skolchef i kommunen."

11/16/17, 6:23 PM

Mer om vad som hände..

"När Ahmed Osmans son kom hem från skolan i veckan lämnade han över sitt papper med glosor till sina föräldrar. Bland glosorna fanns ordet ”negern”.

– Vi kontaktade läraren. Istället för en ursäkt argumenterade hon för att hon använt ordet.

– Hon sa också att ingen annan förälder hade reagerat.

När eleven ifrågasatte sin hemläxa fick han svaret att han överdrev och att han kunde stryka över ordet om han ville. Om han inte gjorde läxan skulle det påverka hans betyg negativt, enligt Ahmed Osman."

Magi-cat
11/17/17, 3:55 PM

Nej, precis, hur kan man inte veta att "ordet väcker starka känslor"?! Och sedan komma med dåliga ursäkter för att använda det? Dessutom får eleven höra att han överdriver?!

Hoppas många lärt sig något av det här och att eleven känner stöd för att han protesterade.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen