Annons:
Etiketternaturvetenskapteknik
Läst 1549 ggr
Loris M
2017-11-19 09:14

Kaplastavar och teknik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg en video på Oförklarade fenomen och tänkte direkt på äldre förskolebarn. Det är häftiga konstruktioner med kaplastavar, magneter och med dominoeffekt. Det kan göras enklare än i videon och anpassas efter barnens ålder/förmågor men det här är teknik på högsta nivå. Förutom själva byggandet får barnen tänka ut mekanismer och lösa problem. 

Här är tråden:

https://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/5915f32ace12c44b57000640-fredagsunderhallning

Hur använder ni/barnen annars kaplastavar?

Annons:
[Thiah]
2017-11-19 11:10
#1

Vi har byggt hus, stora byggnader. Ibland har vi försökt efterlikna något som redan finns och ibland byggt efter fantasi. Barnen har också byggt t.ex. bilbanor. :)

Niklas
2017-11-20 12:16
#2

Jag och min son brukade bygga höga Kapla-torn som vi filmade i slow motion när vi välte dem. Det är jätteroligt. Då kan man återuppleva förödelsen gång på gång efteråt. :-) Eftersom de flesta förskolor verkar ha iPad kan jag rekommendera att experimentera med kameran. Även att göra animerade filmer är enkelt och roligt med en iPad eller mobil.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
2017-11-20 12:55
#3

#2 ja vullenr rolig idé! Tänk att göra en egen film med ipadens eget program( glömt vad det heter men det blir som en trailersådan) när de bygger + välter!

Niklas
2017-11-20 13:21
#4

Det låter som om du menar iMovie.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
2017-11-20 16:01
#5

#4 just så heter det :)

Loris M
2017-11-20 16:10
#6

#2 Det var en kul idé! Just slow motion brukar barnen uppskatta. Jag var med en gång när barnen själva upptäckte den funktionen och gjorde filmer och filmade varandra när de sprang, när de balanserade på en bräda m.m. De hade jätteroligt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: