Etiketterskolaförskoleklass
11/21/17, 8:37 PM

Fjärrundervisning p.g.a lärarbristen

"Lärarbristen har gjort att många skolor inte kan hålla undervisning med behöriga lärare i alla ämnen. 76 skolor i landet har löst det med så kallad fjärrundervisning där eleverna hör och ser läraren i sin dator. På friskolan MTH-utbildning i Hudiksvall undervisas eleverna i moderna språk av en lärare som sitter i Umeå.

Det är spanskaundervisning i årskurs nio på friskolan MTH-utbildning. De fyra eleverna som har lektion började här i höstas eftersom det saknades behöriga lärare i många ämnen i den kommunala skolan där de gick.

Rikard Olsson har arbetat som lärare på distans från Umeå under tre månader. Han tycker att det har gått över förväntan.

– Trots att jag inte är mentor eller en del av ungdomarnas liv och trots att det sker via kamera, länk och hörlurar så har jag lärt känna dem och kommit förhållandevis nära dem ändå. Jag tycker att det fungerar bra, säger han."

Men eleverna är inte helt nöjda:

"– Om man vill ha hjälp med någonting så hör alla elever frågan och det tycker jag kan vara jobbigt. Om alla kan den och inte jag själv, då vet alla det, säger Alva Rabinsky."