Etikettövrigt
11/21/17, 9:29 PM

Hur kan ni arbeta förebyggande?-sexuella övergrepp

Förskolepedagog Mia Lingåker som har skrivit boken "Våga se signaler på sexuella övergrepp" berättar om hur Pedagoger kan jobba förebyggande och hur de kan se och tyda barnens signaler vid sexuella övergrepp. 1 av 5 barn (under arton år) har blivit utsatta för sexuella övergrepp. 😕

"Vilka signaler hos barn ska man uppmärksamma?

– Främst hur barnet beter sig. Varningssignaler om övergrepp kan vara att ett barn ger uttryck för en vuxen sexualitet, till exempel känner till sexuella företeelser som små barn inte ska kunna veta något om, eller att barnet onanerar tvångsmässigt utan att kunna sluta. Men det finns ingen säker mall, man måste se till barnets hela situation.

Hur kan man arbeta förebyggande?

– På min förskola, Södra gårdens förskola i Örebro, har vi utformat integritetsstärkande riktlinjer utifrån Rädda barnens material Stopp! Min kropp!

– Det handlar om att visa barnet respekt vid blöjbyten, toalettbesök och kroppskontakt, såsom kramar. Och vi gör övningar med barnen, till exempel kroppskartor. Utifrån dem kan vi prata om att vissa kroppsdelar är privata. Om någon vill ta på dem så har barnet rätt att säga: Nej! Stopp!"

11/29/17, 1:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns det också material för att jobba mot sexuella övergrepp hos barn.

Bilden är på ena planschen som man kan ladda ner gratis.

Väldigt viktig sak att jobba för i förskolorna.