Annons:
Etiketterspråkflerspråkighet
Läst 1125 ggr
Loris M
11/26/17, 2:21 PM

Tema modersmål stängs ner

Jag har skrivit om Skolverkets Tema modersmål många gånger och uppmanat er att använda sidan. Nu kommer den att stängas ner tyvärr. Jag har skrivit ett inlägg om det på Multikulturellt så jag kopierar bara rakt av vad jag skrivit där. 

Skolverket har sedan många år tillbaka haft en bra sida som heter Tema modersmål. Den vänder sig främst till de som arbetar i förskolan/skolan men även föräldrar till flerspråkiga barn eller öht alla de som känner barn som kan flera språk hade kunnat ha nytta av sidan. Där finns material på ett trettiotal språk inklusive minoriteter. Bl.a. finns Lexikon, rim och ramsor, sagor, sånger, forskning, publikationer m.m. på de olika språken. 

Här hittar ni den!

Jag läste precis att sidan kommer att stängas ner p.g.a. bristande resurser. Jättesynd tycker jag, för jag vet att verksamma inom förskolan har mycket stor nytta av den sidan, speciellt när de får nyanlända barn i sina barngrupper som ännu inte behärskar det svenska språket. Men även för de andra barnens skull, att kunna höra sagor på sitt modersmål är jätteviktigt och en del av förskolan arbete med flerspråkiga barns modersmål, kultur och identitet. 

Ta gärna en titt och spara material innan de stänger ner sidan, den 2 januari 2018. Det är mycket tråkigt att de inte kommer att ersätta sidan med något annat utan uppmanar lärare att själva starta egna grupper i sociala medier. Schysst! Vilar huvudet i handen(eller inte)

Annons:
Loris M
11/26/17, 6:54 PM
#1

Här t.ex. "Katten musen tiotusen" på svenska, arabiska, finska, samiska, spanska, surani och turkiska.

http://urskola.se/webbplatser/kattenmusentiotusen/

Loris M
11/26/17, 6:59 PM
#2

Eller t.ex. sagan "Det här är min mamma" som handlar om barn till föräldrar med olika hudfärg. Finns på 13 språk. 

http://modersmal.skolverket.se/sites/svenska/index.php/flersprakighet-i-forskolan/lyssna/1473-det-aer-min-mamma-thatas-my-mum-2

Loris M
11/26/17, 7:00 PM
#3

Ärligt talat fattar jag inte att de bara kan stänga ner sidan utan någon tanke på att ordna något annat eller att åtminstone låta det som redan finns ligga kvar. 😕

Magi-cat
11/26/17, 7:17 PM
#4

Vad synd minst sagt! 

Varför kan de inte låta det som finns ligga kvar?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: