Etikettertraditionerfirande
2017-12-03 18:02

Ljusfest eller traditionellt luciafirande?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite nyfiken på hur ni kommer att fira Lucia på förskolan. Jag vet att många förskolor gör en ljusfest istället för att fira det traditionellt. Det sista kan ofta uppfattas som stressigt både av barn och Pedagoger och jag känner många som dessutom valt bort att bjuda in föräldrar. Hur gör ni på din förskola? Eller på ditt barns förskola om du är förälder?

Lakritsstjärna
2017-12-04 09:08

Min hade både ljusfest och kommer att ha lucia så det var inte istället för. Varför skulle förskolor sluta fira lucia förstår jag inte. Skulle ju vara synd att sluta med den traditionen.

2017-12-04 09:26

Jag tror inte att någon väljer bort traditionen eller att det inte ska firas på något sätt. Det handlar oftast om att det blir så fruktansvärt stressigt och oroligt när det kommer så många föräldrar. Alla barn ska vara klädda, de ska vilja stå still och sjunga, samtidigt som det kryllar av föräldrar som tar kort och blixtrar med sina kameror. Det blir oftast ingen rolig upplevelse för barnen. Det känns som att man gör det för föräldrarnas skull. Därför har många valt bort att bjuda in föräldrar och gör det på barnens villkor.

Dessutom är det så att många förskolor har fotoförbud då en del barn har skyddad identitet plus att man inte vet var bilderna hamnar.

soundtrack
2017-12-04 12:43

På dotterns förskola är det traditionellt Lucia-firande. Luciatåg (utomhus) först och sen gemensam fika inne efteråt. Vill inte barnen gå i tåget så försöker inte personalen övertala dom utan då får dom titta på med oss föräldrar istället. Stenhårt fotoförbud.

Emo
2017-12-10 09:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul att läsa. Så ser det ut här. 😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

2017-12-10 09:39

#4 Så fina de är! 😍

Emo
2017-12-10 11:01

#5 Tack.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973