Etikettarbetsmiljö
2017-12-08 08:23

Lockar med friskvård och kortare arbetsvecka

En förskola i Göteborg som haft svårt att rekrytera lockar nu förskollärare med en 35-timmars arbetsvecka och 5 timmar i friskvård.

"– Det är brist på förskollärare i hela Göteborg i dag. För att bli attraktiv måste man tänka lite utanför boxen, säger förskolechefen Farid Dashti. Han gjorde just det. Tänkte utanför boxen, ansökte om pengar från stadens statligt finansierade arbetstidsprojekt och förverkligar nu sin idé om en bättre hälsa för personalen på förskolan. Arbetstiden kortas under 2018 från 40 timmar i veckan till 35. Och fem av arbetstimmarna får användas till hälsofrämjande och livsstilsförändrande aktiviteter. Som till exempel meditation, mindfulness eller promenader.

– Personalen ska kunna träna både kroppen och själen, så att de orkar med sitt arbete och mår bra.

Är det bättre att konkurrera med god hälsa än med höga löner?

– Man kan inte bara ha lönen som morot. Jag har ju själv varit förskollärare och vet hur viktigt det är att kunna få komma hem och känna sig glad i stället för att bara däcka direkt i soffan.

Tidslockbetet har gett bra resultat: 45 förskollärare har sökt de tre lediga tjänsterna.."

2017-12-08 08:25

Håller med förskolechefen ang. löner. Högre löner är inte alltid lösningen. Det hjälper inte att man tjänar bra när man är så slut efter jobbet att man inte orkar med något på sin fritid.

Återhämtning är viktig.

Milkshake
2017-12-10 03:31

Håller också med. Bra initiativ!