Etikettyrkesprofession
12/15/17, 7:06 AM

Barnskötarnas roll i framtidens förskola

Fackförbundet Kommunal har gjort en stor undersökning bland sina medlemmar som bygger på telefonintervjuer med drygt 3000 barnskötare.

"Barnskötarna är i stort positiva till sina förutsättningar att ge barnen en god omvårdnad. 2017 uppger 45 procent av medlemmarna att de har mycket goda förutsättningar att ge barnen god omvårdnad, och 39 procent uppger att de har goda förutsättningar. Svaren skiljer sig med bara några få procentenheter från svaren i medlemsundersökningen 2012. /…/

Så många som 84 procent av de svarade anger att de har goda eller mycket goda förutsättningar att följa läroplanen i förskolan, vilket i stort visar på bra förutsättningar att skapa en stimulerande och utvecklande miljö i förskolan./…/

Det finns idag alarmerade siffror om att låg bemanning innebär en risk för barnen. - 56 procent av barnskötarna som arbetar på förskolor anger att de saknar eller inte följer riktlinjer om barngruppernas storlek. - 65 procent anger att bemanningen är otillräcklig någon gång per vecka eller mer. - 30 procent anger att bemanningen är så låg att det innebär en risk för barnen någon gång varje vecka eller mer. "

Här finns hela rapporten!

Uppkatten
12/31/17, 7:22 PM

Ja, det är bedrövligt att det inte görs mer för att få ner antalet barn per grupp, och antalet barn/pedagog. Där jag bor är det därtill svårt att få vikarier. En dag var 5 Pedagoger (ca 40% av pedagogerna på förskolan) frånvarande - och det fanns inga vikarier att sätta in, trots vikarieförmedling…. (det är f ö mkt vanligt att vi inte får några vikarier). Dessutom förväntas vi kunna jobba med pedagogisk dokumentation, läroplanen, kvalitetsarbete o s v i detta kaos, där det är svårt att ens kunna få ut reflektionstid…. Vi är både underbemannade och underbetalda…. och så undrar kommunen varför det är så svårt att få tag på/behålla personal. Som pricken över i:et ska de nu utöka antalet förskoleplatser kraftigt i kommunen… Hur de får ihop den ekvationen begriper nog bara politikerna….?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

1/1/18, 8:56 AM

#1 Det där låter bedrövligt, men tyvärr är jag inte förvånad. När jag jobbade i förskolan hade vi en chef som var så otroligt snål och även när vi kunde få tag på vikarier och verkligen behövde dem, ville hon att vi skulle vänta in i det sista, för tänk om några barn blir sjuka eller inte kommer och vi klarar oss ändå. Då hade vi ringt i onödan. 😟 Det stressade ihjäl oss, att inte veta om vi får någon vikarie eler inte.

Vad gäller dokumenterande och kvalitetsarbete har jag aldrig kunnat förstå hur chefer kan vänta sig att verksamheten kan fortgå som vanligt när det fattas så många Pedagoger. Helt obegripligt. Speciellt som inte heller reflektionstid prioriteras.