Etikettyrkesprofession
12/22/17, 9:32 AM

Malmö anställer pedagogoer

För att lösa den stora förskollärarbristen har Malmö kommun beslutat att införa en "ny" yrkesbefattning - Pedagoger. Dessa Pedagoger ska ha minst 120 hp i ämnen som är relevanta för förskolan och förväntas även bidra till en bredare kompetens i arbetslaget.

"Framför allt handlar det om personer med lärarbehörighet och utbildningar inom estetiska ämnen. Det viktiga är att de har 120 högskolepoäng som är relevanta för förskolan.

– Vi ser det också som en möjlighet att rekrytera personal med kunskap om andra sätt att uttrycka sig än just det talade språket, säger Margaretha Danielsson.

I dag finns ungefär tre 300 anställda som Pedagoger i Malmö. Deras främsta uppgift är att bidra med kunskap inom sitt fält och de arbetar självständigt inom arbetslagen. Beslut fattas i samråd med förskolläraren, inom gällande riktlinjer. Hittills tycker Margaretha Danielsson att utfallet blivit bra.

– Det här blir också en utvecklingsmöjlighet för våra barnskötare som funderar på att läsa till förskollärare. De vet att om de läst 120 poäng så har de säkrat en pedagogtjänst med ny lön och nya möjligheter, säger hon.

Henrik Wollter, vice ordförande för Lärarförbundet i Malmö är enbart positiv.

– Jag kan egentligen inte se några nackdelar. Det är viktigt att fortsätta värna om legitimationen men då det inte finns tillräckligt många utbildade förskollärare är det ett sätt att få fler att upptäcka förskolan, säger han."

12/22/17, 9:58 AM

Jag tycker också att det är fördelaktigt. Liknande har gjorts i skolan där de rekryterat personer från andra fält, som ingenjörer, kemister, biologer…..