Etikettspecialpedagogik
1/14/18, 8:47 AM

Rör inte min keps!

Tänkvärt och bra skrivet om vad vi tar ifrån barnen när vi ber dem ta av sig kepsen, eller vad det nu kan vara. Så tänk gärna ett varv till när ni ber barnen att ta av sig kepsen eller att lägga ett gosedjur eller en snuttefilt på hyllan.

"Det vi inte visste när barnet började använda keps var hur mycket intryck han tog in. Ljud, ljus och rörelse, allt blev förstärkt. Så smart han var som kom på att han mådde bättre av att avskärma sig med keps. Nu vet vi att han har det vi kallar för intrycksallergi så som många barn och vuxna med t ex autism och/eller adhd har. Kepsen tar bort en del av den extrema mängd intryck som sköljer över en person med intrycksallergi och som gör att det ofta är svårt att koncentrera sig och som fullständigt dränerar personen på energi.

Keps, långt hår och tröja med huva är exempel på hjälpmedel som personer själva har kommit på hjälper dem. Det finns mängder av exempel och vi i omgivningen behöver vara uppmärksamma så att vi inte av gammal vana tar bort eller till och med förbjuder dessa anpassningar.

Kepsen är ofta omtalad i diskussioner i skolan, vid släktmåltider och på arbetsplatser. Det finns gamla hyfs-regler där det är ohyfsat att bära keps inomhus. Vi behöver alla tänka om där. När vi förbjuder kepsen så förbjuder vi ofta rätten till ett hjälpmedel. Det kan påverka en person lika mycket som det skulle påverka mig som har ganska dålig syn om jag inte tilläts ha glasögon eller linser."

Läs gärna hela blogginlägget för i slutet bemöter hon de vanligaste kommentarer vi möter från de som envisas med att kepsen ska av.

1/14/18, 8:56 AM

Och just det här att hyfs blir viktigare (för en del) än barnets trygghet har jag aldrig kunnat förstå. Dessutom är det lite dubbelmoral, att lära ut hyfs samtidigt som vi själva inte visar det och sätter oss över ett barn och bestämmer vad det ska ha på sig.

Chilinöt
1/14/18, 6:03 PM

Det var ju jätteintressant, har inte funderat över det.

Niklas
1/15/18, 11:47 AM

#0: Jättebra. Oftast tror jag att det handlar om okunskap när vuxna ber barn att ta av sig keps, huva, lurar, eller vad det nu kan vara.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

1/15/18, 3:56 PM

#3 Det tror jag med. Jag har aldrig träffat på en pedagog eller kollega som medvetet varit elak och försökt göra det svårare för barnen. Men däremot många som agerar utifrån gammal vana och utan att reflektera över vad de gör och säger och varför. Då kan det lätt bli fel.