Etikettarbetsmiljö
1/24/18, 6:54 AM

Närvaro i förskolan digitaliseras

Fr.o.m.  denna vecka har Örebro kommun infört digital närvaro rapportering på alla sina förskolor. Fördelarna är många. Kan ni se några nackdelar? Finns det fler kommuner med ett digitalt system?

"Det nya webbaserade verktyget gör det möjligt för vårdnadshavare att nu kunna registrera barnens schema och frånvaro digitalt, istället för med papper och penna.

– Det innebär att det blir ett mycket enklare sätt att rapportera scheman, när barnet inte kommer, när de är sjuka, när man ska ha semester eller när det är någon annan som skall hämta eller lämna./…/

Förskolläraren Helena Forsberg får numera checka in barnen på en läsplatta när de kommer till förskolan och när de går hem. Hon tycker att det sparar tid för pesonalen.

– I och med att vi har hela förskolan i Ipaden så sparar det tid. För vi kan ju gå in på alla avdelningar och se vilka som kommer tidigt och vilka som går sent. På det sättet sparar det tid och mycket pappersarbete, säger hon."

1/25/18, 11:41 AM

Jag vet att vissa kommuner använder det här men min kommun, som är stor, anser det för dyrt. Det är speciella telefoner som används här. Problemet blir när systemet krånglar och personalen inte kan regga eleverna. Även att bära med sig en telefon att ringa i och en att regga barn i har upplevts lite jobbigt.