Etikettyrkesprofession
2018-02-17 09:03

Barnskötare - ett yrke på framfart?

En väldigt intressant och ovanlig diskussion, skulle jag säga. Det här med att prata om förskollärare och barnskötare och skillnaden är fortfarande lite tabu och alltid lika infekterat. Det tas inte heller upp så mycket i forskningen.

I den här 30 min. långa filmen från UR är det flera personer som diskuterar ämnet och tar upp bl.a. att vissa kommuner som tidigare envisats med att anställa enbart förskollärare har nu börjat fundera på att utbilda och anställa barnskötare när förskollärarbristen är så stor. Om du inte orkar lyssna på hela, kan du spola fram till 15.20 där pedagogikprofessorn Eva Reimers ger sin syn. Hon menar att omsorgen har försvunnit allt mer både från förskollärarutbildningen och från den tidigare barnskötarutbildningen. Hon säger också att om hon var fackrepresentant eller barnskötare skulle hon strida just för omsorgen.

Jag vet att vi på sajten har både förskollärare och barnskötare och det skulle vara roligt om ni ville berätta vad ni tycker i frågan.

"I takt med att förskolans pedagogiska uppdrag betonas allt mer ifrågasätts barnskötarnas roll. Säffle kommun är en av många kommuner i landet som har haft målet att alla som jobbar i förskolan ska vara förskollärare. Barnskötare har inte kunnat få fasta tjänster och när barngrupper har krympt så har det varit barnskötarna som fått gå. Men stor brist på förskollärare har nu tvingat kommunpolitikerna att tänka om. Nu finns istället planer på att utbilda barnskötare i kommunen. På flera andra håll i landet sker en liknande omsvängning. Är barnskötarna bara en nödvändig utfyllnad när det råder brist på förskollärare? Eller borde de betraktas som en välbehövlig profession i sin egen rätt?"

2018-02-17 17:59

jag är ju så kallad barnskötare här i finland och jag kan bli megaless på att vår del av dagvårdens kugghjul nedvärderas en hel del.

Vi har historiskt sett varit dom som torkat borden, bytt blöjor mm medan högre utbildadeenbart  stått för den pedagogiska biten.(vilken yrkesgrupp spenderar sen mest tid tillsammans med barnen, egentligen?)   Detta har sedan ändrats så att hela gruppen ska jobba gemensamt, mot samma mål tillsammans.   Vi har alla delat det  mesta ansvaret så att barngruppen gynnas på bästa sätt. Nu är det tyvärr så att det återigen börjar bli så att en hel yrkesgrupp bortses då vi igen får höra att vi knappt är värda något.  Vi ska enbart vakta barn känns det som. Trots att många av oss har lång erfarenhet, många interna utbildningar mm som på det stora hela gör oss lika pedagogiskt kunniga som  de nyexaminerade barnträdgårdslärarna (förskolelärare).  Jag har turen att jobba med en förman som inser vikten av person och erfarenhet och inte enbart ser på betygen (vilket många gör).

Läste häromnatten en bok för min son där en förskola skulle stänga för kvällen, Då gick alla barnen, pedagogerna och barnskötarna hem.  Blev så irriterad på den lilla meningen!  Vi är alla Pedagoger när vi jobbar med barn enligt mig.

I finland verkar man vilja gå emot att vi ska ta hand om hela familjen via dagvården, Vi ska ha en barnträdgårdslärare, en socionom och en närvårdare(en närvårdare är en blandning mellan barnskötare, uska och sjuksköterska, beroende på vilka kurser du tagit). Hur den tiden, möjligheten och orken ska finnas är svårt att se.

Vår utbildningsminister vill sätta lag på att det ska vara högre utbildningar  hos dagvårdens personal.  Ordföranden för ett av våra största fackförbund svarade då med en krönika där det typ stod att "vad hjälper en högre utbildning när du är ensam vuxen med 20 barn?". Vad vi behöver är mer personal.

Vi har ingen direkt barnskötarutbildning mer i finland., Jag är närvårdare(3 årig gymnasieutbildning) och således attraktiv i hela norden pga min vårdutbildning. Jag är än så länge behörig till barnskötarjobb. Maken är snart färdig Barnledare (2 årig skola) och behörig att jobba som barnskötare. Men någon regelrätt barnskötarutbildning finns inte här mer.

(ursäkta lite svammel men hela grejen stör mig , barnskötare behövs:P)

2018-02-17 19:32

Tack Thiah för att du delar med dig och berättar om hur det ser ut Finland. 🌺

Håller med, alla behövs. Det som stör mig är när en del  inom båda yrkesgrupper drar det till en gräns där det blir mest att nedvärdera varandras kompetens. Barnskötare som tycker att de kan lika mycket som förskollärare eftersom de gör i princip samma jobb. Men riktigt så är det inte. Det är skillnad på en gymnasieutbildning och en 3,5 år lång universitetsutbildning som förskollärare har.

Och förskollärare å andra sidan kan vara nedlåtande mot barnskötare och tycker att de ska få bestämma allt och att de ska ha allt pedagogiskt ansvar. Och riktigt så är det inte heller. När det fortfarande fanns utbildning för barnskötare så läste även de en hel del pedagogik, inte bara omsorg. Dessutom, en förskollärare ska inte syssla enbart med pedagogik utan även med omsorg. Det är därför som jag tycker att alla beslut borde tas gemensamt i arbetslaget utan att någon sätter sig över den andra. Det är olika kompetenser, ja, men alla behövs.

2018-02-17 19:34

… och angående Pedagoger, jag tycker att båda yrkesgrupper är Pedagoger. Det är därför jag i princip aldrig skriver förskollärare och barnskötare utan alltid Pedagoger.

2018-02-18 06:34

Ja alla behövs! Och barnträdgårdslärare läser en massa pedagogik och det märks på de flesta när vi jobbar tillsammans. Vissa andra verkar bara gått utbildningen för att göra den och få en sorts titel. Det irriterar mig. Har haft turen att jag jobbat med få sådana människor och mest jobbat med de som är på rätt plats och med den pedagogiska synvinkel/sätt jag själv önskar att mitt barn träffar på dagis.