Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Specialpedagogik

Nytt nummer av Lika värde, språkstörning tema

2018-03-03 07:57 #0 av: Loris M

Jag vet att jag tjatar lite på er om SPSM men de är verkligen riktigt bra och en resurs som många i förskolan ofta glömmer bort eller inte ens känner till. De ger ut tidningen Lika värde fyra gånger per år och nu har  ett nytt nummer kommit där temat är språkstörning. 

"Språket ger oss identitet, gemenskap och delaktighet. Hur möter man då barn och elever med språkstörning? Fokusera på vad eleven kan, visualisera undervisningen, se till att verksamheten har kompetens och prova en sak i taget, är några goda råd i årets första nummer av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde."

https://www.spsm.se/kurser--aktiviteter/nyheter/nyheter/sprakstorning-ar-tema-for-lika-varde/

Och via länken nedan kommer ni direkt till tidningen:

https://webbutiken.spsm.se/globalassets/pdf---publikationer/lika-varde/lika-varde-nr-1-2018.pdf/

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-03-03 08:07 #1 av: Loris M

Om innehållet:

"Svea går på Sörböleskolan i Skellefteå. Hon arbetar med samma sak som klasskamraterna men på sin nivå. Det går bra eftersom alla i arbetslaget har gedigen yrkeskompetens och är öppna för nya arbetssätt. /.../ Karin Sedaghat Tellner är logoped på Hällsboskolan i Stockholm, en skola för elever med grav språkstörning. I en intervju berättar hon om hur hon arbetar för att skapa förståelse kring språkstörning. I en annan intervju ger logopeden Anna Strömberg några råd till skolor som vill bli bra på att möta elever med språkstörning.

Utöver temaartiklarna finns också en artikel om förskolan Lillgården i Östersund som satsat på att göra sin utemiljö tillgänglig och en intervju med forskaren Mona Holmkvist om den stora satsningen på forskarskolan Special Education for Teachers Educators."

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.