Annons:
Etiketterpedagogiska-dilemmansvåra-samtal
Läst 2005 ggr
[Thiah]
4/20/18, 1:39 PM

När dagispersonalen enbart ser fel...

Jag hade svårt att sätta en vettig rubrik men denna får duga. och jag ursäktar för långt inlägg….

(Jag och maken har tillsammans 20 års erfarenhet inom förskola. Makens mamma har jobbat som barnskötare både på barnhem, med funktionsnedsatta samt på habiliteringen inom en stor förening dit barn med t.ex. npf söker sig för terapi. Jag har kollegor med lång erfarenhet samt en kollega som är utbildad specialbarnträdgårdslärare (special förskollelärare blir det säkert i sverige). Vi har även varit på rutinkontroll hos rådgivningen (bvc i sverige) . Och ALLA ser enbart en normal men känslig pojke i sonen.  )

Sonen är just 4 år gammal, han är känslig, empatisk, nyfiken, glad, rörlig, aktiv mm. Allt det jag(och alla jag nämnde ovan) kopplar till en normal 4 åring. 

Däremot dagis (bor då i finland så det heter så här) anser bland annat såhär i senaste utv. samtalet (det första på stora sidan var ännu värre) : 

*han tar kontakt på ett närgånget sätt vilket irriterar barnen

*leker bredvid lek

*extrem i sina känslouttryck

*behöver stöd i att skilja mellan fantasi och verklighet

*svårt att koncentrera sig

*kan inte alla barnens namn

Maken ville inte komma med på detta samtal då han anser att dom enbart ansåg att sonen hade problem förra samtalet. Det var så lite positivt både då och nu. Skilnaden denna gången var att jag gick det med inställningen att ja ja, så länge dom anser att han går framåt så… För jag orkar inte hålla på och tjafsa eller ens ta dom seriöst för att vara ärlig. Dessa är dessutom våra kollegor fast vi jobbar i andra enheter vilket gör det lite svårare. 

Jag anser att det är dynamiken i gruppen, kraven de vuxna ställer och deras verskamhet som gör att sonen inte vill leka med de äldre, inte orkar bry sig om namnen mm.   De uppdelar mycket verksamhet enligt ålder och dom är bara 2 st (av 21) som är födda 2014…

För när han kommer till mitt jobb och hälsar på så lekar han med alla, han går ut på gården med mina kollegor utan mig och följer direkt gruppens rutiner utan att vi ens pratat om det. Han följer med barngruppen ,  lyssnar på de vuxna, vill gärna pyssla om dom pysslar mm (jag är mammaledig nu så vi är mest där för kaffet 😎)

Så det irriterar mig och maken så mycket att sonen nu råkat hamna i en grupp som inte inser hans potential. Att han klassas som ett problem för att han inte passar i normen. 

Och detta, borde jag på nått sätt få fram. Att flertalet sakkunniga anser att sonen är "normal". Inte för att vi behöver deras bekräftelse på det utan för att dom kanske borde tänka på hur deras verksamhet är. Tänk om någon utan erfarenhet, trygghet och kunskap inom pedagogik hade fått höra samma sak om deras barn?  

Så tips på hur jag tar upp det utan att totalt bli osams? För jag blir ibland så jävla less och då går det på tok (har en del annat jag ska ge feedback på när årets utvärdering kommer så irritationen är ganska hög redan  🤪)

Annons:
Niklas
4/21/18, 8:43 AM
#1

Tyvärr är min erfarenhet att det kan bli svårt om en sån där situation går för långt. Gör det det kan bästa lösningen vara att byta förskola. Sen kan det vara så att din son är annorlunda i miljön på just sin förskola. Har du varit där och tittat någon dag? Det kan i och för sig vara svårt utan att han ser dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
4/21/18, 9:28 AM
#2

#1 jag känner ju kollegorna, deras arbetssätt osv så jag skulle inte riktigt kunna vara där en hel dag. Och att byta förskola är inte möjligt. Tänker mer att dom borde få veta så dom tänker på det i framtiden. Men vi kommer ha gemensamma fortbildningar mm så då kanske man kan få fram det. För meningen med en pedagogisk miljö är ju inte att barnen ska tryckas ner i en fyrkantig form utan att man formar verksamheten efter barnen.

[NeferNefer]
4/21/18, 11:43 AM
#3

Jag har tyvärr inga förslag till dig, Thiah, jag ville mest bara säga att jag hejar på dig och önskar dig all den styrka du behöver. Jag har samma erfarenheter av att ha barn som inte passar in i trånga mallar, men jag har inte din utbildning och hade inget att sätta emot när de klagade på mitt barn som inte betedde sig som de tyckte. Alla pojkar "skulle" springa runt och skrika och slåss, enligt dem, annars var det något fel på dem. För min del var det bara att stå ut och försöka strunta i deras åsikter. Mitt barn fortsatte vara sig själv, tack och lov.

[Thiah]
4/21/18, 2:05 PM
#4

#3 tack. Sonen har dessutom en vältalig fader som kan tala med dom när jag blir arg :p haha Och jo, så himla trist att barn ska ändras på till nått de inte är. På mitt jobb är vi aktiva med att tillåta barnen vara sig själva så länge man inte skadar eller har sönder.

Loris M
4/21/18, 6:09 PM
#5

Åh vad jag tycker att det trist med sådana personer som bara letar efter fel och som tror att det är det som är deras uppdrag går ut på, utan en tanke på att titta på sig själva och det de skapar. Jag tycker att du gör rätt i att inte ta dem på allvar, för både du och din man är kompetenta och skulle märka om något var fel. Men jag förstår att det känns frustrerande. 

Din son är ju bara fyra år och det de tar upp är bara larvigt. De du skriver om omständigheter, hur gruppen ser ut m.m. skulle du kunna berätta det för dem och hur du tänker? Om inte så tänker jag att du skulle ändå kunna ställa frågor som: Finns det något som han är bra på? Vad har han för starka sidor som ni kan använda och ta till vara på för att han ska utvecklas? Vad tänker ni göra åt det (att han är okoncentrerad m.m.)? Hur kan ni stödja honom? I vilka situationer är han okoncentrerad? Hur länge måste man vara koncentrerad för att det ska anses vara "normalt"? På vilket sätt är det ett problem att han leker bredvid-lekar? För vem är det problem och varför? o.s.v.  Förhoppningsvis får det dem att tänka till och titta på den verksamhet de erbjuder.

Sedan kan man fråga (men det är kanske lite provokativt): Finns det något i verksamheten att koncentrerar sig på?

[Thiah]
4/23/18, 7:18 AM
#6

Ja det är nog via verksamheten jag måste gå för att få fram nått. Vet att jag inte är ensam om att ha funderingar på nivån. Dom prioriterar tydligt 5 åringarna och det ska jag skriva i vårens utvärdering. Alla barnens intresse ska tas tillvara och min son uppskattar inte att tex rita men han har bra finmotorik ändå, men det tycker inte dagis… Tänk sådana skillnader det är i tänkesätt mellan daghem på samma område med samma högsta förman. Min arbetsplats strävar till att forma sig efter barnen medan sonens är tvärtom. Men jag ska försöka få fram att det faktiskt enbart är på dagis dessa svårigheter så tydligt kommer fram. Både i stor och liten grupp… Okoncentrerad är han absolut ibland, men hans personlighet är ju den han är och ska inte ändras på.

Annons:
Magi-cat
4/26/18, 4:52 PM
#7

#2 För meningen med en pedagogisk miljö är ju inte att barnen ska tryckas ner i en fyrkantig form utan att man formar verksamheten efter barnen

Så bra sagt!

Jag blir så ledsen när jag läser hur det är att jag inte kan formulera mig…

Själva grejen är väl att alla barn ska få stöd i sin utveckling, att alla ska få vara sig själva
Att förvänta sig och kräva koncentration av en fyraåring låter inte vettigt! Alla behöver inte rita, i alla fall inte just då, när de är så små…

En tid utvecklar de den ena färdigheten och intresset, en annan tid är det något annat. Alla måste få stöd just där de är, just då! 

Hoppas det löser sig på något bra sätt! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
6/4/18, 8:20 PM
#8

Hur har det gått för er Thiah?

[Thiah]
6/5/18, 6:03 AM
#9

#8 här är det nog samma som förr förutom att sonen hela tiden går framåt vilket vi visste. Jag har kunnat ge en del feedback om deras verksamhet via en utvärdering i alla fall. Och min kollega som är utbildad special pedagog har bara suckat åt allt som hans dagis säger och likadant gjorde läkaren och "bvc"(heter inte så här". Så jag är lugn, sonen utvecklas och dagis kan ha sig i baken ;)

Loris M
6/5/18, 7:19 AM
#10

Så härligt! 

Utvärderingar är ett bra tillfälle att säga vad man tycker utan att behöva gå in i diskussionen och bli upprörd.

[Thiah]
6/5/18, 7:40 AM
#11

#10 Jo detta var även en öppen ruta så man fick skriva med helt egna ord vilket inte alltid är fallet.

Upp till toppen
Annons: