Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Samhällsdebatt

Saknar riktlinjer vid sexuella övergrepp

2018-05-04 19:01 #0 av: Loris M

"Hur ska skolpersonalen egentligen göra om förövare och offer går på samma skola? Det finns generella handlingsplaner om kränkningar – men det saknas specifika riktlinjer om just det här. Det visar SVT:s enkät med skolcheferna i alla kommuner i Östergötland och Region Gotland.

Två elever på samma skola. Den ena förövare. Den andra offer. Ord mot ord – och ingen fällande dom.

Enligt socionomen Karin Wiström och elevombudet Stephan Andersson är det en inte helt ovanlig situation.  Så vad kan och bör skolan göra?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sexuella-overgrepp-pa-skolor-specifika-riktlinjer-saknas

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2018-05-04 19:24 #1 av: Loris M

Mer på samma tema:

"– Den enda som kan svara på när vi har uppnått målet är eleven själv. ”Nu känner jag mig trygg.” Det är den upplevelsen skolan måste ta fasta på, säger Stephan Andersson, barn- och elevombud i Norrköpings kommun.

I skollagen är det tydligt. Där står att alla elever ska ha en skolmiljö ”som präglas av trygghet”. Men i praktiken är det inte alltid så enkelt, enligt Stephan Andersson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/skolan-maste-lyssna-pa-elevens-upplevelse

Anmäl
2018-05-04 19:40 #2 av: Loris M

"Efter ett övergrepp kan man få posttraumatiska stressreaktioner under lång tid efteråt.

– Jag tror inte man förstår hur mycket ett övergrepp kan leva kvar. Att se personen kan vara värre än själva övergreppet. Det kan upplevas som ett nytt övergrepp varje gång man möter den här personen, eller bara känner en lukt eller ser något som påminner om övergreppet, säger Paulina Bengtsson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/man-ska-inte-hamna-i-samma-klassrum-hur-svart-kan-det-vara

Anmäl
2018-05-04 19:43 #3 av: Loris M

Om "Elin" som tvingades sitta i samma klassrum som hennes förövare:

"Tänk dig att du sitter i klassrummet. En vanlig skoldag. Du gör dina uppgifter. Tittar på tavlan. Läraren pratar med dig. Precis som vanligt.

Men det är inte som vanligt.

När du vänder dig om i bänken ser du ansiktet på den person som har våldtagit dig. Du känner hur hjärtat börjar slå snabbare, du svettas och börjar skaka.

För Elin blev den där dagen i klassrummet en av de allra tuffaste händelserna hon varit med om. Och hon kände sig sviken, eftersom läraren som hjälpt henne att göra en polisanmälan och stöttat henne fanns i klassrummet.

– Och hon pratade med mig om mina skoluppgifter, fastän hon är medveten om att vi sitter i samma rum. Och jag känner att hon om någon borde väl kunna känna någon medkänsla. Men det var som om allt var som vanligt, säger Elin."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/efter-valdtakten-elin-hoppade-av-skolan

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.