Etikettarbetsmiljö
5/4/18, 7:19 PM

Tystnadskulturen i förskolan

Känner ni igen situationer som beskrivs nedan? Har ni blivit uppmanande att hålla tyst inför föräldrar om hur er arbetssituation ser ut? Det har jag och även blivit kallad för illojal mot arbetsgivaren när jag berättade för en förälder att vi var underbemannade.

"Att det finns en kultur inom förskolan att inte prata utåt om arbetssituationen har flera barnskötare och förskollärare vittnat om, inte minst de som engagerat sig i protestgruppen Förskoleuppropet, som samlat 20 000 namnunderskrifter med krav på mindre barngrupper och bättre bemanning. Ett exempel på de vittnesmål som samlats in kommer från en anställd på en förskola i Haninge: ”Att behöva ljuga för föräldrar, vara glad, positiv och berätta om hur dagen varit medan jag egentligen vill skrika jag har ingen ANING hur ditt barn haft det idag för jag har inte ens sett det mellan alla släckningar av mera akuta kriser och behov.” /…/

Förskolläraren Anki Jansson är en av initiativtagarna till Förskoleupproret. Hon säger att vittnesmålen hade kunnat bli många fler, men att många som mejlat henne sagt att de inte törs delta av rädsla för att deras arbetsgivare ska kunna identifiera dem.

–De har blivit tillsagda att de inte får engagera sig i Förskoleupproret på sin fritid eller berätta för föräldrar hur läget är. Det skrämmer mig att man vill tysta personalen, säger hon till tidningen Förskolan."

5/4/18, 7:21 PM

I en annan artikel….

"Anställda på olika förskolor runt om i landet vittnar om attchefen inte tillåtit dem att bära Förskoleupprorets orangea tröjor med den tryckta texten ”#pressat läge” och ”Förskoleupproret” på. I minst ett fall har även en kommun centralt gått ut med att det är förbjudet att bära tröjan på arbetsplatsen. Arbetsgivare menar att tröjan är politisk opinionsbildning som kan oroa förskolebarnens föräldrar.

Just denna fråga har inte prövats rättsligt av Arbetsdomstolen och enligt LO:s jurist Sofie Rehnström är det därför svårt att ge ett generellt råd hur anställda får agera. Arbetsgivaren har rätt att förbjuda personal som har kontakt med kunder att bära politiska eller religiösa budskap. Företaget eller kommunen kan vilja framstå som neutral i politiska eller religiösa frågor, ofta av marknadsmässiga skäl. Helst ska det i så fall finnas en tydlig policy i frågan på arbetsplatsen. Det är något anställda kan fråga om.

– En springande punkt är om budskapet på tröjan är politiskt eller inte vilket är svårbedömt med den information jag har, säger Sofie Rehnström."