Etikettarbetsmiljö
2018-05-13 09:03

Farligaste arbetsplatsen vad gäller hot och våld

Tro det eller ej men skolan är den farligaste arbetsplatsen när det kommer till hot och våld som leder till sjukskrivning.

"Nyligen rapporterade Sydsvenskan om hur inspektörer från Arbetsmiljöverket möttes av ”totalt kaos” och tvingades låsa in sig på lärarrummet under en skolinspektion i Malmö. Inspektionen gjordes efter att personal larmat om hot och våld från elever i en så kallad särskild undervisningsgrupp i låg- och mellanstadieåldern.

Inspektörerna skrev bland annat att ”Många av dörrarna var söndersparkade. Korridoren som leder genom verksamheten är kal och tömd på allt material för att det inte skall finnas några tillhyggen.”, enligt Sydsvenskan.

Pia Schyberg känner inte till det aktuella fallet och kan därför inte kommentera inspektionen. Däremot är det väl känt hos myndigheten att lärarkåren är en utsatt grupp. Mellan åren 2013 och 2017 anmäldes 1.781 arbetsolyckor med sjukfrånvaro inom grund– och gymnasieskolan orsakat av hot och våld som ledde till sjukfrånvaro."

2018-05-13 09:07

Statistiken ovan bygger på anmälda skador till försäkringskassan. Det handlar alltså om fysiskt våld som har lett till sjukskrivning. Hur många som är sjukskrivna p.g.a. psykiska besvär och för hög arbetsbelastning har inte räknats in här.

MonicaLagerquist
2018-05-13 09:08

Skrämmanse siffror.

Stolt ägare till fem La permer

2018-05-13 09:10

Ja, verkligen. Inte konstigt att så många hoppar av sin utbildning efter att de kommit ut på sin första VFU. 😕

[Hayabusa]
2018-05-13 09:15

#0 Artikeln på Sydsvenskan är dessvärre låst, men här är ett utdrag:

"Besöket skedde vid en så kallad särskild undervisningsgrupp för barn som inte bedöms klara vanlig skolgång, med sju elever i låg- och mellanstadieåldern och lika många lärare. I det här fallet rör det sig om barn med social problematik utan impulskontroll, enligt Anders Malmquist, grundskoledirektör i Malmö.

Inspektionen gjordes efter att personal larmat om hot och våld.

– Barnen som går där har väldigt stora svårigheter och kan inte gå i en vanlig skola. Det är barn med utåtagerande problematik, säger Malmquist till TT och betonar att det inte rör sig om en traditionell skola.

”Många av dörrarna var söndersparkade. Korridoren som leder genom verksamheten är kal och tömd på allt material för att det inte skall finnas några tillhyggen. I ett av klassrummen rådde totalt kaos eftersom böcker och papper var sönderrivna och kastade i hela klassrummet”, skriver inspektörerna enligt Sydsvenskan.

Malmquist känner inte igen bilden att inspektörerna skulle ha sprungit och gömt sig, men medger att det varit stora problem. Sedan inspektionen har man minskat antalet barn till fem.

– Så i dagsläget är det betydligt lugnare, så lugnt som det någonsin är i en grupp som är till för barn med stora problem, säger han."

2018-05-13 09:25

#4 Hm, hur ska man tolka det att inspektionen och lärarna har olika bilder av hur det ser ut? Bra att det blivit lugnare just i den gruppen och att de minskat antal barn, men faktum kvarstår - lärare är den mest utsatta gruppen vad gäller våld.

[Hayabusa]
2018-05-13 09:57

#5 Bra fråga, antar att det finns en viss diskrepans  beroende på sida så att säga. Personligen tycker jag att det är viktigt att förstå att det inte rör sig om en "vanlig" skola, vilket man vid första anblick kanske kan tro. Med det sagt så ska givetvis situationen för personalen belysas. Definitivt.