Etikettforskning
6/3/18, 7:48 AM

1-2-åringar utvecklas bäst när de går på förskolan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske något oväntat resultat men i en rätt omfattande finländsk studie slår forskare fast att även så småbarn som 1-2-åringar mår och utvecklas bäst av att ingå i gemenskapen på förskolan. Hittills har man ofta ifrågasatt om så småbarn överhuvudtaget borde gå på förskolan och om de har någon som helst nytta av att gå dit.

Det som forskare framförallt tittat på är hur barnens utvecklas kognitivt om deras föräldrar valt att stanna hemma respektive låtit de gå på förskolan. Men….

"Forskningen tar inte ställning till annat än hur hemvård påverkar barnens kognitiva förmågor. Man har inte undersökt till exempel hur olika vårdformer påverkar barnens förmåga att knyta an till andra människor eller om dagisgrupperna orsakar stress.

Forskningsledare Tuomas Kosonen bedömer ändå att man antagligen skulle märka av stress och andra besvär i samband med testen. I Finland vårdas under 3-åringar hemma i betydligt större utsträckning än i många andra OECD-länder.

Även äldre barn stannar hemma relativt ofta, särskilt i jämförelse med de övriga nordiska länderna. Den här skillnaden jämnar ut sig först i förskoleåldern.

En orsak till de långa hemvårdsperioderna är systemet med hemvårdsstöd som uppmuntrar många föräldrar att stanna hemma med sina barn. Besluten om stödet är i politikernas händer."

6/5/18, 7:42 AM

I Finland har vi dessutom läroplikt och inte skolplikt så jag träffar på en hel del mammor som funderat på att ha hemskolning istället. Det har diskuterats att ge alla 5 åringar en viss tid i veckan gratis för att dom ska ta del av småbarnspedagogiken. Förskolan (klass 0?/ Förskoleklass) är redan obligatorisk och därför gratis mellan 9-13.

6/5/18, 10:26 AM

#1 Vad innebär läroplikt?

Förskoleklass blir obligatorisk hos oss också fr.o.m. hösten 18 och tre-fem-åringar har sedan ganska många år tillbaka 15-20 timmar i veckan grattis. Antal timmar har diskuterats mycket och skiljer lite från kommun till kommun.

6/5/18, 12:33 PM

#2 om jag förstått det rätt betyder läroplikt att du kan lära dig utanför skolans väggar. Alltså föräldrarna kan välja att ha hemundervisning.

6/5/18, 9:48 PM

#3 Okej, då förstår jag.

Carerik
8/30/18, 7:47 AM

Blir faktiskt lite chockad när någon skriver att 1-2 åringar mår "BÄST" av att vara på förskolan, sådana här inlägg är rent livsfarliga och späder på många föräldrars övertro på fsk. Många glömmer läsa det finstilta. Alla barn mår bra av gemenskap men för de minsta behöver det inte vara på fsk. När man tittar på studier från andra länder så måste man relatera till våra faktiska förhållanden, titta på per antal, barngrupper odyl Eftersom Sverige är det land som tillåter 10-11 timmars dagar på förskolan så är dylika jämförelser rent skadliga. Vi i vårt land hoppar från det ena till det andra när det gäller pedagogik ändå vet vi att en av de viktigaste sakerna de minsta barn en behöver är "anknytning" ( det som vi för några år sen kallade trygghets träsk) Vi dammar av filosofer som ex Vygotskij, som för övrigt aldrig prövade sina teorier i verkligheten, även han skriver om barns rätt till anknytning, inte med det ordet men det går att läsa i undertext. Tror att det är jättebra att läsa studier från andra länder men sätta det i rätt kontex till vår verklighet som kanske inte är så skimmrande.

8/30/18, 8:15 AM

#5 Ja, det är viktigt att inte läsa artiklar och studier okritiskt. Därför skrev jag att resultatet var oväntat (för mig). Sen när man läser noga så ser man att forskare har tittat på barnens kognitiva utveckling och det är klart att de lär sig en hel del på förskolan och troligen mer eller snabbare än om de var hemma. Men hur de mår är en annan fråga.