Etiketteriktdigitalt-lärande
2018-06-03 08:02

Alla skolböcker finns i datorn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På en skola i Helsingborg har elever inga skolböcker, allt finns i deras datorer. Alla böcker läses digitalt och alla prov och uppgifter görs digitalt. Elever verkar mest positiva men en del tycker att matte kan vara svår, att räkna i datorn.

"De använder sig av ett verktyg som heter Classroom. I olika "rum" online finns de olika ämnena samlade. Där läggs allting de behöver inom varje ämne upp. De tycker att det är väldigt smart, för om man är sjuk eller ledig är det lättare att hänga med. Lär­arna lägger också upp sina föreläsningar så att man kan kolla på dem efteråt.

– Om vi till exempel ska ha SO kan man gå in och titta, så ser man en planering över exakt vad vi ska göra på lektionen, säger Linn./…/

Lärarna har efterhand blivit positiva till digitaliseringen. – Det här är framtiden. Allt kommer vara digitalt och skolan måste hänga med. Eleverna har bättre koll på sina grejer nu och kan lättare hämta ikapp, säger Marie-Louise Ekberg som är ­mattelärare på skolan.

Hon får medhållav läraren Eva Svensson som tycker att digital undervisning är mer rättvis."

Niklas
2018-06-04 07:53

Svårast är det nog för lärarna som inte har fötts in i det.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

2018-06-04 07:59

#1 Det tror jag med. Sedan finns det en övertro hos ledningen att alla kan datorer och vet hur de ska användas och att lärare fixar det här på egen hand utan fortbildning.