Etiketterskolaförskoleklass
2018-06-04 09:38

Över hälften klarar inte skolan

Det här var ingen upplyftande läsning. 😕Det går allt sämre för de elever som redan är utsatta socialt, ekonomiskt och på andra sätt. Ökad segregation och det fria skolvalet är en del av bidragande faktorer, men det är nog mer komplext än så.

"Landets 23 särskilt utsatta områden präglas enligt polisen av social utsatthet, hög kriminalitet och parallella samhällsstrukturer. Till detta kommer alltså skolresultat som i många områden måste klassas som närmast katastrofala.

Värst är situationen i flera av Göteborgs utsatta stadsdelar. I Bergsjöskolan i Bergsjön gick 69,8 procent av 15-åringarna förra året ut nian utan behörighet, i Sjumilaskolan i Biskopsgården var andelen 67,3 procent. Det ska jämföras med rikssnittet på 17,5 procent.

På en majoritet av skolorna i Göteborgs särskilt utsatta områden klarar inte ens hälften av niondeklassarna godkända betyg i de ämnen som krävs. Situationen är liknande i Rosengård och Seved i Malmö, liksom i Stockholmsförorterna Husby och Rinkeby och Skäggetorp i Linköping.

I många av skolorna tycks trenden dessutom gå åt fel håll, med försämrade resultat jämfört med för fem år sedan."

_Fisken
2018-06-04 09:49

Tyvärr tror jag inte våra politiker har de nypor som krävs för att vända skutan rätt. Reformerna som krävs är ju ganska stora inom flera områden.

2018-06-04 11:42

Det är ju lite märkligt.

Man har ju skolplikt i Sverige och då bör ju även plikten vara densamma åt motsatt håll dvs. att ingen borde få gå ut grundskolan utan godkända betyg.

Problemen dyker ju inte upp plötsligt när man står där med slutbetyget i hand utan signalerna måste ha funnits länge så att fånga upp dessa barn i tid borde vara en självklarhet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

2018-06-04 13:38

#1 Ja, det kräves mycket för att vända trenden och skola och lärare kan inte göra det ensamma.

#2 Ja, så är det ju. De vet hur det ser ut att många inte får godkänt och det borde göras satsningar tidigare. Men det är som sagt komplext och det saknas både resurser och lärare för att göra något åt saken. I vissa skolor, oftast är det värst i de socioekonomiskt utsatta, finns det låg andel utbildade lärare och när barnen tar med sig sina problem till skolan blir det inte lättare för dessa lärare. Då går lektionerna åt, som de skriver i artikeln att få ordning i klassen.

Men även hela betygssystemet  tål att diskuteras, liksom det fria skolvalet och mycket annat. Det är sorgligt och det är fruktansvärt att så många barn går ur skolan utan betyg, för vart ska de ta vägen? Det blir inte direkt lättar att komma ut på arbets- eller bostadsmarknaden om man inte har betyg och inte kan få ett jobb.

_Fisken
2018-06-04 15:02

Jag misstänker skarpt att Komvux kommer att få lov att byggas ut.

2018-06-04 18:22

Allt tyder på det. Utan fullständiga betyg kommer de inte någonstans, de här barnen.

2018-06-04 18:27

Lite mer om skolvalet och hur riksdagspartierna har helt olika åsikter om hur de ska lösa det: