Annons:
Etikettövrigt
Läst 1854 ggr
[NeferNefer]
7/3/18, 12:32 PM

Misshandel på förskolor

Chockerande, och uselt skött av förskolan: 

https://www.expressen.se/kvallsposten/linnea-1-blev-slagen-pa-forskolan-ingen-sa-nagot/

Samma hände ett av mina barn och det ledde också till byte av förskola för vår del. Ingen berättade för mig vad som hände (flera gånger, dessutom!), utan jag fick se det först en gång när jag kom dit och misshandeln pågick (medan personal stod en meter bort och inte rörde ett finger)! Sen var bemötandet från förskolechefen rent ut sagt uselt. När jag frågade om hur de skulle hantera de våldsamma äldre pojkarna blev jag utskälld, "Man ska inte peka ut enskilda barn" sa chefen ilsket till mig och därmed var samtalet över för hens del. Jag pekade inte ut någon, allt jag ville veta var om de hade en handlingsplan för att se till att de inte slog fler små barn … Och tydligen kunde hen inte anmäla det hända vidare heller, för det fanns ingen "rubrik" som passade till ärendet. 

Nu har det gått några år och mitt barn mår bra. Hen är trygg och glad. Tack och lov. Hoppas allt går bra för lilla Linnea också, och hoppas inga fler barn behöver bli slagna på förskolan där de ju ska vara trygga och väl omhändertagna.

Självklart vet jag att det händer att barn slåss, men för det första är det minsta personalen kan göra att vara öppna med det när det har hänt, för det andra måste de verkligen se till så inte större barn misshandlar mindre barn! Och om det ändå händer (allt kan hända) så har föräldrarna rätt att få veta det. Inte genom att läsa i tidningarna, utan från personalen.

Annons:
Loris M
7/3/18, 1:00 PM
#1

Dåligt hanterat av Pedagoger, både i ditt barns fall Nefer och i lilla Linneas. Självklart ska föräldrar informeras. Både föräldrar till det utsatta barnet och föräldrar till barnen som slagits. 

Vi dokumenterade alltid alla olyckor även mindre allvarliga än i det här fallet. Vi skrev ett så kallt tillbudsrapport som sedan lämnades vidare till kommunen för arkivering. Händer det ex. många olyckor och ofta på någon förskola var de ju tvungna att gör en utredning och komma åt problemet. I många fall kan det handla om underbemanning.

[NeferNefer]
7/3/18, 1:01 PM
#2

Jättebra, det är så det ska vara. 🌺❤️

Upp till toppen
Annons: