Etiketterskolaförskoleklass
8/14/18, 7:22 PM

Nya lagar inför terminsstart

Flera nya lagar träder i kraft med terminsstart som kommer att påverka skolans vardag. Nättidningen Skolvärlden har samlat dessa i en artikel:

"Från och med denna hösttermin är till exempel förskoleklassen obligatorisk för alla sexåringar.

– Alla barn ska få en bra start in i skolan. Förskoleklassen ger en jämlik start i barns upptäckande av språk, matematik och andra kunskaper. Mötet mellan förskolans och grundskolans pedagogik ger en möjlighet att möta alla barn där de är, och det här stärker förskoleklassens roll och ansvar i ett sammanhållet skolsystem, har utbildningsminister Gustav Fridolin tidigare sagt till Skolvärlden.

Obligatorisk blir också den praktiska arbetslivsorienteringen – prao – på högstadiet, vilket den varit längre tillbaka. Enligt lag ska prao anordnas under minst tio dagar, för alla elever, från och med årkurs 8 i grundskolan. För specialskolan ska prao anordnas från och med årskurs 9"

Niklas
8/15/18, 10:08 AM

Tio dagar Prao, är det totalt eller per läsår i åttan och nian?

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

8/15/18, 6:15 PM

Det är nog totalt. Det kan genomföras när som helst under åk 8 och 9. De kan exempelvis ha prao först i åk 9 om de vill (förstår jag det som) men det är tidigast i åk 8 och senast i åk 9.

Man kan också sprida ut dagarna så elever gör prao i både 8:an och 9:an. Det verkar vara huvudmannen (kommunen oftast) som får bestämma hur dagarna ska förläggas.

Här finns det info från Skolverket om prao och de  svarar på de vanligaste frågorna.

Magi-cat
8/15/18, 9:49 PM

Så bra att prao (åter)införs! Eleverna får en ovärderlig arbetslivsorientering och kan känna på olika yrken och arbetsplatser.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen