Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2018-08-14 21:18

Det är lärarnas ansvar att berätta om SD-s rötter

"Alla lärare, oavsett ämne, måste upplysa eleverna om Sverigedemokraternas nazistiska rötter och planer på att på laglig väg göra skillnad på folk och folk. Om vi är tysta bidrar vi till att det Sverige vi känner försvinner, skriver Olle Linton, gymnasielärare och initiativtagare till nätverket Lärare mot rasism.

SD har ansträngt sig för att försöka dölja sina rötter i den rasistiska miljön. Att ansträngningarna har burit frukt är tydligt. Man har gått från att vara ett litet perifert parti till att bli Sveriges näst största, enligt flera mätningar under sommaren. Partiet kan mycket väl hamna i en position där de i teorin skulle kunna bilda en minoritetsregering, eller om detta inte sker ändå göra politiska avtryck vilka kommer bli tydliga i det svenska samhället.

För den svenska skolvärlden ställer SD:s framgångar till med problem eftersom  partiets ideologi skiljer sig påtagligt från de demokratiska grundvärderingar Sverige byggts upp kring.

SD arbetar aktivt utifrån ett värderelativt ”vi-och-de”-perspektiv, där nationalism och rasism utgör påtagliga komponenter. Det krävs ingen djupare analys för att förstå att denna politik inte är förenlig med skolans värdegrund, där alla elever och all personal skall mötas med respekt oavsett etnicitet, könsidentitet, religion och liknande."

2018-08-14 21:23

Är det inte lite tidigt att prata politik på förskolan?

2018-08-14 21:26

Artikeln handlar om skolan och inte förskolan och där är det inte för tidigt.

Tjeja
2018-08-14 21:29

Ja de har även ansvar att berätta om Vänsterns rötter i Kommunismen och vilken skada kommunismen orsakat och orsakar världen över fortfarande! Med Kina och Nordkorea som väldigt aktuella verksamma vänsterorienterade och kommunistiska länder där världens största folkgrupp (kineserna) i dag lever under förtryck dagligen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

2018-08-14 21:38

#2 Personligen kan jag tycka att info om politiska ideologier i skolan bör ha en "åldersgräns", så att säga.  Exakt vilken - det är en bra fråga.

Niklas
2018-08-15 10:06

#4: Man behöver inte göra det politiskt. Det går bra att tala om människors lika värde och mänskliga rättigheter. Det tror jag knappt man kan göra för tidigt.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

2018-08-15 10:09

#5 Visst, men artikeln i #0 går ut på något annat. Diskussionen om "lika värde" är dessutom kanske inte lika glasklar som man först tror…Men det är en annan debatt.

2018-08-15 18:35

#3 Jag vet att ni är många som är förtjusta i att säga: "Men vänster då?" varje gång någon tar upp SD och deras politik, som om det skulle göra saken mindre illa. Anledningen till att lärare borde ta upp det här är att vi nu fått ett parti i riksdagen som tyvärr under detta valår kan komma att få ännu större inflyttande. Deras politik är ett direkt hot mot demokratin och skiljer sig mycket från de grundvärden som vi hittills byggt upp i Sverige.

Lärare tar redan upp kommunismen och annat så jag tycker att det är onödigt att skriva så som du gör. Det står t.o.m. i artikeln:

"Det stämmer att även andra partier har ett solkigt förflutet. Inte minst historielärare brukar vara väldigt noga med att redogöra för kommunismens brott mot mänskligheten. Samtidigt finns det stora skillnader mellan de övriga partierna och SD. Regeringspartierna, Vänsterpartiet och Allianspartierna har med tydlighet bearbetat sin historia och tagit avstånd från skuggor från förr. Vänsterpartiet har tydligt tagit avstånd från gamla stalinistiska vurmer, Centern har inte längre några ”folkstamsidéer” i partiprogrammet."

Det är alltså lite skillnad. Om SD skulle få så pass stort inflytande att de kan styra läroplanens innehåll så skulle det vara förödande. Det mesta som har med lika värde, andra kulturer, andra språk m.m. att göra vill de få bort vilket skulle vara att färdas minst 50 år tillbaka i tiden. Nyligen gick Sveriges främsta pedagogikforskare ihop och skrev en artikel där de varnade för just detta.

2018-08-15 18:39

#5 Tack Niklas, bra sagt! 👍 Precis så är det. I förskolan pratar man inte om de olika partier kanske men om allas lika värde (något som SD vill ha bort från läroplanen), att respektera alla oavsett kön, härkomst.. och det är som du skriver aldrig för tidigt. Man anpassar det bara efter barnens ålder och mognad.

2018-08-15 20:01

Det är rimligt, vid lämplig ålder, att prata & informera om de olika partiernas historiska rötter men på något vis ändå hålla det så neutralt det går. Frågan om vem som gjort upp med sin historia kan, i vissa fall åtminstone, bli en bedömningsfråga som i mångt & mycket är individuell. Enligt min mening.

Som lärare tror jag att det är oerhört svårt, närmast omöjligt, att hålla sig 100% neutral och inte låta den egna åsikten färga det man förmedlar. Oavsett sida man står på.