Annons:
Etikettföräldrasamverkan
Läst 974 ggr
Amoz
2018-08-23 08:45

Sömn

Jag har stött på ett för mig ovanligt problem på sonens förskola (har jobbat som vikarie på flera olika förskolor och utbildar mig nu till förskollärare). Han får inte sova. Han har stort sömnbehov och sover hemma 2 timmar om dagen för att orka till kvällen. Detta har hela tiden varit ett problem på förskolan som envisas med att väcka honom trots att vi sagt i från. Detta resulterar i att han sover 3-4 timmar dagtid på helger. I somras tappade jag tålamodet och de lovade att lägga honom i vagn så de inte skulle behöva väcka honom när de andra barnen ska ut. Nu har han bytt avdelning och har sedan dess inte kunnat somna. Vilket inte är konstigt han är svår sövd och behöver vänja sig vid rutinerna först men när jag hämtade honom under vilan låg han på golvet i ett helt upplyst rum, hur ska han ha en chans att somna? Och kunna sova på golvet känns inte okej för mig. Åter igen tog jag upp om hans sömnbehov och fick till svar att på den avdelningen vilar de enbat 30-40 minuter vilket alltså inte alls ger honom möjlighet till sömn. Är detta något förskolan verkligen kan bestämma? Jag kommer självklart inte acceptera detta och föreslog att de kan be personalen på nedervåningen (som haft honom innan) att söva honom i vagn men det verkade inte som en populär lösning. Jag vill ju inte att han nu efter några veckor på en ny avdelning ska flyttas tillbaks och skiljas från sina kompisar samtidigt måste han få möjlighet till sin sömn. Att han inte sover resulterar i att han somnar i bilen hem (ca 5 minuter) och inte orkar hålla sig vaken för att äta utan då är övertrött och sedan har svårt att komma till ro. Han är snart 3år.

Annons:
Loris M
2018-08-23 20:07
#1

Nej, jag tycker inte att de får gå emot er vilja. Vill ni att han ska sova så borde de respektera det. Det enda jag tänker på är att du kanske inte kan ställa krav på var han ska sova, för de måste fungera för dem också och de måste ha uppsikt över alla barn. Hos oss har alla barn alltid sovit på golvet (på madrasser) och det har funkat jättebra även för de barn som föräldrar brukar varna redan vid inskolning att de inte kan somna så. men barnen anpassar sig efter situationen. 

Men annars tycker jag verkligen att du inte ska ge dig utan kräva att han ska få sova. Har de sagt varför de vill att barn ska få vila bara 30-40 minuter? Det låter helt konstigt tycker jag. Jag har aldrig varit med om en sådan regel. Kan det vara så att han anses vara "stor" och att treåringar inte sover utan bara vilar? Men oavsett t så måste de fortfarande lyssna på dig som förälder och respektera vad du vill, för det är du som har ditt barn på kvällen och vet vad han klarar och inte klarar av. Jag skulle prata med förskolechefen om ditt barns Pedagoger inte lyssnar.

Amoz
2018-08-24 09:30
#2

Var har jag egentligen inga krav på så sätt men en madrass/liggunderlag och något dämpat ljus tycker jag är minimum. 30-40 minuter är för att de sedan lämnar för aktiviteter igen (vilket givetvis är jätte positivt) därav mitt förslag på vagn så att de kan ta med honom utan att behöva väcka. Nu ska de ha haft planering igår så när jag hämtar har jag tänkt höra hur de tänkt lösa det.

Magi-cat
2018-08-24 20:58
#3

#2 Menar du att han låg på golvet utan madrass? 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Amoz
2018-08-24 21:47
#4

#3 Ja, dock med kudde. Därför jag reagerade på det också. Innan avdelningsbytet har han blivit sövd på madrass eller i vagn så jag antog att det skulle fortsätta.

Loris M
2018-08-25 07:55
#5

#4 Vad märkligt!! 😮 När du skrev att han sov på golvet så tog jag för givet att det var på madrass, det var därför jag skrev så som jag gjorde. Jag har aldrig varit med om det att barn sover direkt på golvet under något underlag. Det minimala är väl att skapa förutsättningar för att barnen ska ha det skönt och kunna somna. 

Har du pratat med de något mer med dem efter deras panering igår?

Amoz
2018-08-25 08:05
#6

#5 Fått som svar att de ska "försöka mera" för att få honom att somna men inte fått direkt information om hur eller hur länge. Gällande att han somnar i bilen (ca 5 minuters sträcka - han somnar aldrig i bilen om det inte är från förskolan) kommenterade en av dom att det ju räcker att han får sova 15-20 minuter. Medan den andre började prata om att hennes barn minsan slutade sova vid 2,5år så det känns inte som att de tar hans behov av sömn på allvar. Men att han inte somnar är en sak han är svår sövd vid nya rutiner/situationer så de dagar jag kan kommer jag be dom höra av sig efter att de försökt söva honom så får han i så fall somna hemma (studerar på distans). Men jag funderar fortfarande på att prata med chefen för sömnen är ju ett behov likt allt annat som han behöver. Igår somnade han när vi kom hem vid 16 (och i bilen påväg hem) tog till 18.30 innan vi fick upp honom igen. Ändå somnade han sedan vid 21 (vanligen lägger han sig 19-20) så sömnen behöver han verkligen.

Annons:
Loris M
2018-08-25 08:34
#7

Men vad dumt de argumenterar! 😡De kan ju inte sätta upp regler efter eget tyckande eller efter hur deras egna barn var. Alla barn (och vuxna) har olika sömnbehov. Men oavsett, ska de respektera vad du som förälder vill. 

Vi har alltid låtit barn sova tills de vaknar om inte föräldrar sa något annat. Oftast har vi haft barn där föräldrar velat att vi väcker dem efter en viss tid eftersom de annars får det jobbigt på kvällen. Vi hade alltid en lista där vi skrev när barnen somnade och när de ska väckas varje dag. Jag har också haft föräldrar som velat att jag ska väcka deras barn efter 15 eller 20 minuter. Personligen tyckte jag att det var helt vansinnigt och det tog mig ibland en halv timme att få liv i barnet men det fick jag behålla för mig själv vad jag tycker. Har aldrig ens tänkt tanken att gå emot föräldrarnas vilja. Hade det påverkat barnet på något sätt som var dåligt för hen hade jag tagit upp det, men annars tycker inte jag att jag har rätt att ifrågasätta deras beslut. 

Jag tycker absolut att du ska prata med chefen för de verkar inte fatta. Det finns mycket i läroplanen du kan stödja dig på och åberopa, som barnens rätt till vila och förskolans skyldighet att samarbeta med föräldrar. Det tycker inte jag att ditt barns Pedagoger gör utan bara bestämmer lite hur som efter eget tycke och smak.

Amoz
2018-08-29 14:57
#8

Har fått en tid för samtal med chef och Pedagoger i morgon så hade inte tänkt skriva fören dess men på 2 dagar har de lyckats med bedriften att förvåna mig 2 gånger. Förstår någon tankesättet får ni gärna förklara. Igår - bad dom ringa om han inte somnar eftersom jag studerar på distans. Innan vilan ringer dom och förklarar att på tisdagar har de faktiskt ingen sovvila alls utan då är det bara läsvila som gäller. Var så arg att jag kokade och hämtade direkt efter lunch. En trött pojk som somnade på 10 minuter och sov i 2 timmar. Idag - ber dom sms så kommer jag om jag kan pga grupp uppgifter. Får ett sms om att han inte somnat. När jag kommer har han precis somnat och pedagogen säger "Ja men det tog ju 30 minuter" och på tonen tolkar jag det som att hon tycker det är onödigt att få honom att somna. Tänk då nya rutiner, fort farande ljust rum och hög musik. Men han har fått en tjock madrass. Hon förklarar att de andra barnen ska gå ut så han ska ju väckas. Efter att ha sovit knappt 10 minuter. Frågar om jag kan stanna kvar så han får sova, vilket jag får, så nu väntar jag så att min pojk får sin sömn. Kommenterade att det är ju väldigt synd om de hade behövt väcka honom nu och får till svar "Jo men det är ju annat sen när det blir kallt" …

Loris M
2018-08-29 15:53
#9

#8 Men vad är det för konstiga "pedagoger" ditt barn fått?😮 Jag fattar ingenting och kan inte förstå att de inte ser ditt barns sömnbehov och att det är de som ställer till det för honom. Bra att du fått tid hos förskolechefen! Jag skulle råda dig att skriva ner alla situationer som var konstiga så du inte glömmer bort det du ska ta upp. Det kan lätt bli så när man är upprörd. 

Om hon skulle vara omöjlig säg att du ska prata med hennes chef och gå vidare med det. På förskolan finns tyvärr en tendens att hålla varandra om ryggen så jag kan tänka mig att chefen är förberedd inför samtalet. Se till att du också blir det och kräv ditt barn rätt till vila och att de ska visa respekt till vad du som förälder vill.

Magi-cat
2018-08-29 17:09
#10

Lycka till! 🤗


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carerik
2018-08-30 07:25
#11

Det märkligaste jag hört på 30år, vi på fsk brukar verkligen få jobba för att förmedla vikten av sömn till föräldrar. Vilka dumheter, pedagogernas agerande strider både mot läroplanen och Fn:s barnkonvention. Dera i alla trådar, förskolechef, lokaltidning ,allt. När det gäller REM sömn så bör barnen få sova minst en timme, skulle aldrig väcka en jättetrött barn efter 15-20 min, den sömnen är värdelös för barnen och vi alla vet hur trötta barn som blir väckta är. Vill bara säga stå på dig och var stolt över att du sätter ditt barns prio i första rummet, nästan inga föräldrar idag vill att barn över 2-2,5 år ska få sova. De tar hellre hem en dödstrött liten stackare så de får sin del av den för många livsviktiga "egentiden", förr var det familjetid…

Amoz
2018-08-30 11:23
#12

Så efter samtal med pedagog och chef var det ingen av dom som såg några problem i att han ska sova minst 1 timma - om han somnar. De ska fortsätta som de gjort nu eftersom det funkade igår och även om de är ute under vilan ska han få möjlighet till madrass m.m för att komma in i rutinerna av att sova då med. Inget tal om att väcka efter 10-20 minuter det enda var att det inte funkar att låta honom sova ca 2 timmar som han gör hemma. Då sa jag att vi förstår det och att vi vill att han får sova minst 1 timma och det skulle inte vara några problem. Båda var chockade över att samtliga barn legat utan madrass och förstod min reaktion över det, de visste inte om det och sa att det måste varit en engångsföreteelse. Chefen var väldigt tydlig om att de självklart ska ha madrass, kudde och filt om de vill och oavsett om de sover eller vilar.

Loris M
2018-08-31 07:30
#13

Så bra att det löste sig och att det lyssnade på dig.  👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: