Etikettarbetsmiljö
Milkshake
2018-09-17 02:47

Tvingad vila

Har följt den andra tråden om sömn ett tag, där barnet inte fick sova. Det fick mig att tänka på något som jag upplevde som praktikant i en förskolegrupp med barn mellan 3-4 år.

Efter lunch skulle alla barn vila, utan undantag. De behövde inte sova, men skulle ligga tyst på madrasser i klassrummet och inte störa de andra barnen. Enda undantaget var om de behövde använda toaletten. Jag var (och är fortfarande) oerfaren inom branschen och tänkte inte så mycket på det, de flesta av dem somnade efter en stund.

Ett av de äldre barnen hade någon form av diagnos, som praktikant fick jag inte veta så mycket men hens beteende var väldigt typiskt för ADHD. Hen hade alltid problem med vilan och sov bara en gång under mina månader där. Barnet verkade inte alls övertrött, utan verkade snarare inte vara i behov av vila. Hen försökte hela tiden "smuggla" med sig leksaker till madrassen, smyga upp för att gå omkring, prata med kompisen bredvid osv. Mycket spring i benen och ingen ro att ligga stilla. När barnet inte lyssnade på pedagogerna så hotade de med att låta hen vara hos en annan pedagog, som hen var jätterädd för och det var enda sättet att få barnet att "lyda" för en stund. Detta pågick varje dag hen var på förskolan.

Nu vet jag ju inte alls vad personal och föräldrar har kommit överens om, men jag tyckte det var konstigt. Hur funkar det - är det okej att "tvinga" barn att vila, finns det någon bättre lösning?

2018-09-17 07:27

Tvinga ska man inte göra, men barn behöver vila på något sätt. Att tvingas ligga på madrassen är inte en bra vila eller en bra lösning. Vi löste det genom att ha en vila för de barn som behöver sova och en vila för de som inte sover. Den gruppen som inte sover fick oftast en lugn sagostund för att de också ska få möjlighet att koppla av en stund. De barn som inte ville lyssna på sagan kunde sitta med något lugnt och pyssla, måla eller så. De gånger det funkade med raster och personal kunde de som ville gå ut direkt efter maten och leka.

Jag reagerar på det skriver om att de hotade med en personal som barnet var rädd för. Vad märkligt och sjukt oproffsigt! 😮Både att de hotade med det, men även att barnet var rädd för pedagogen.

Milkshake
2018-09-17 14:52

Tack för svar! Håller med om att vila är viktigt, känner att det är bra för dem att lära sig varva ner och koppla av. På andra förskolor jag varit har de gjort som du skriver, vakna barn har sagostund eller lugna aktiviteter i annat rum. På den här förskolan fanns inga andra rum, utan varje barngrupp på ca 18 barn hade ett stort fyrkantigt rum utan möjlighet till avskärmning.

Det här barnet hade väldigt mycket energi och"myror i brallan", att först behöva sitta stilla i matsalen tills alla har ätit klart för att sedan behöva ligga tyst och stilla på madrass i 45-60 minuter direkt efteråt kan inte vara lätt. Jag reagerade också på att de hotade med den andra pedagogen, det var den första förskolan jag var på så jag gjorde det också en gång. Men när jag såg hur barnet nästan blev gråtfärdigt så kändes det absolut inte ok och jag gjorde aldrig om det. Jag fick inte intrycket av att pedagogen gjort något, utan bara var lite läskig. Lite Professor McGonagall från Harry Potter, ungefär. Snäll men auktoritär och bestämd.