Etiketterutbildningstudier
2018-09-22 20:09

Stockholm satsar på barnskötare

"I Stockholms kommun beräknas antalet förskolebarn i åldrarna 1-5 år öka med cirka 9 000 barn fram till år 2026. För att klara av de ökade behoven behöver förskolepersonalen få fler kollegor. Det medför ett totalt rekryteringsbehov av barnskötare inom förskolan på cirka 600-700 barnskötare per år fram till år 2026 – bara i Stockholms stad. Samtidigt visar en ny undersökning från Kommunal att mer än hälften av alla Sveriges kommuner anger att de har brist på utbildade barnskötare.

Socialdemokraterna och Kommunal som presenterar fyra satsningar på barnskötarna.

1. Inför kunskapslyft för barnskötare – till år 2022 ska alla barnskötare i Stockholm ha utbildning att arbeta med barn. De som redan är anställda och arbetar som barnskötare men saknar den formella utbildningen ska kunna valideras och läsa den kompletterande utbildningen på arbetstid.
  2. Alla nyutbildade barnskötare ska erbjudas tillsvidareanställning på heltid.Intresset för barn- och fritidsprogrammet samt den kommunala vuxenutbildningen till barnskötare måste öka. Alla nyutbildade ska erbjudas tillsvidareanställning på heltid.
  3. …… "

[NeferNefer]