Etikettvärdegrundsfrågor
10/13/18, 5:08 PM

"Men du... du glömde att fråga om rasism!"

Jag har skrivit tidigare om att flera pedagogikforskare varnat för vad SD och deras politik kan innebära för förskolans och skolans verksamhet och hur läroplaner skulle ändras till oigenkännlighet.

Hittade en artikel som publicerades nyligen och som är på samma tema där skribenten varnar för samma och på ett personligt sätt skriver om faran med att normalisera hatet. En mycket läsvärd artikel! Läs gärna hela! Här är några urklipp:

"Året var 2003 och jag satt i ett litet rum med en diktafon på bordet och en trettonårig flicka mittemot mig. Hon skulle berätta för mig vad hon tänker om identitet och att växa upp i Sverige med invandrade föräldrar. Plötsligt frågar hon mig vad jag kommer att göra med hennes svar och om hennes lärare kommer att få veta vad hon sagt. När jag försäkrar henne om hennes anonymitet säger hon att hon vill prata om rasism. /…/

När jag avslutade samtalet i en av grupperna, tackade för medverkan och var på väg ut, sa en elev: ”Men du… du glömde att fråga om rasism.”. Jag gick tillbaka och lyssnade i nästan en halvtimme till. Det var en berättelse om …….. /…/

Mitt hopp ligger hos er alla landets lärare, om att vi tillsammans ska stå emot dessa mörka krafter som hotar allt det vackra med Sverige och allt det som vi kan vara stolta över – att en invandrad flyktingkvinna kan bli forskare, att en mörkhyad och slöjbärande kvinna kan sitta i Riksdagen och att en kille från Rosengård kan bli världsberömt fotbollsproffs och påstå helt pretentiöst att det var han ”satte Sverige på kartan”. Det är ett sådant inkluderande Sverige jag älskar, där ”alla kan lyckas om de bara kämpar tillräckligt hårt”, som ungdomarna i mina intervjuer hoppades på."

[NeferNefer]
10/14/18, 9:22 AM