Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 1300 ggr
Uppkatten
10/21/18, 9:17 AM

Rygghälsa i förskolan

Väldigt många som jobbar inom förskolan har/får problem med ryggen, det gäller inte minst de som jobbar med de yngsta barnen. Min erfarenhet är att förskolan satsar väldigt lite på att hjälpa personalen till en bättre arbetsmiljö - ur ryggsynpunkt.

Jodå, där finns höj- och sänkbara skötbord, man får friskvårdsbidrag, det finns rullpallar och det finns någon regel om att man har rätt till minst ett högt bord per hemvist. Men sedan då?

Det är inte bara lyft som belastar, utan även obekväma arbetsställningar (t ex vid påklädning av småbarn), att sitta på golvet/att sitta lågt, hög stressnivå o s v.

Min gissning är att om enbart män jobbat inom förskolan så skulle förskolans miljö sett rätt annorlunda ut, med t ex olika tekniska lösningar och bättre ekonomiska förutsättningar. Kanske skulle då ha funnits t ex höj- och sänkbara gungor där barnen själva kunde kliva i och där man sedan kunde reglera hur långsamt eller fort gungan skulle gunga (vilket skulle avlasta personalens handleder bl a), små motorer på barnvagnarna att ta till i uppförsbackar o s v.

När jag diskuterat detta med chefen blir hennes svar att vi själva får lösa problemen med arbetsmiljön med det material vi redan har på förskolan. Det finns alltså ingen budget för att förbättra arbetsmiljön ur ett ryggperspektiv, trots att det skulle underlätta för många av oss. Däremot har man råd att införskaffa ipads, robotar (för att lära barnen programmera) och annat? Kan tillägga att vi inte har något förråd av "befintligt material", då det är en rel. ny barackförskola.

Vi är flera erfarna i arbetsgruppen (som jobbat länge inom förskolan) och en del åtgärder har gjorts av oss för att få till en bättre arbetsmiljö ur ett rygghälsoperspektiv, men det är långt ifrån tillräckligt.

Nu skulle jag vilja få veta: vilka tips har ni som jobbar på andra förskolor? Vad gör ni som verkligen hjälper till att avlasta när ryggen säger ifrån/innan ryggen säger ifrån? Och om ni fick drömma - vilka förändringar skulle ni önska kunde göras???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Loris M
10/21/18, 2:52 PM
#1

En mycket viktig fråga! Och jag förstår precis och håller med - med fler män på förskolan skulle det säkert göras fler satsningar på arbetsmiljö. 

Vi har också gjort vad vi kunnat men precis som ni har vi inte fått så mycket stöd av ledningen. Kommer ihåg att vi en gång hade någon (kanske arbetsterapeut eller ergonom, kommer inte ihåg riktig) som pratade om lyft och vilka ställningar var bra mindre bra, vad vi skulle tänk på när vi lyfter…. 

Jag har nog inga direkt tips utan att tänka på att inte ens småbarn behöver lyftas upp i famnen. När jag jobbade på småbarnsavdelning var jag mycket duktigare på att tänka hur och när jag lyfter än när jag jobbade med äldre barn. Istället för att lyfta upp barnet kan man gå ner på golvet och krama om eller vad barnet nu behöver. När man ska ta upp något från golvet får man tänka på att att inte böja sig ner utan använda benen och gå nästan som att man ska sätta sig på huk. När man vänder sig åt sidan och lyfter ska kan vända hela kroppen och inte bara överkroppen. Man ska inte heller sträcka ut hela armen när man ska lyfta något utan man försöker hålla överarmarna nära kroppen. Då är det armar som lyfter och ryggen behöver inte ta stryk. 

Vid gungor hade vi små pallar så barnen kunde klättra själva. Innan sänkbara skötbord kom hade vi stege så barnen fick klättra. Sen tänker jag att inget ska behöva stå upp så ni måste ta ner. Låt allt vara i barnen höjd så de själv kan ta det (det är så klart bra ur pedagogisk synpunkt). 

Men jag tänker att din chef borde åtminstone kunna bjuda in en ergonom på APT så får hen berätta vad ni ska tänka på och hur ni kan förebygga ryggskador. Finns det ingen arbetsmiljöombud på arbetsplatsen eller någon från facket som kan driva frågan vidare? Jag tycker att det här inte tas p så stor allvar av chefer för de är inte deras kroppar som slits ut. Precis innan jag slutade på förskolan började jag få problem med knäna (som tack och lov gick över när jag nu har ett annat jobb)  av allt sittande på golvet. Det är nog inte heller ovanligt. Fackliga representanter på din arbetsplats  kanske kan driva den här frågan?

Uppkatten
10/27/18, 10:46 AM
#2

På en förskola där jag jobbade tidigare fick vi träffa en ergonom vid ett tillfälle. Tyvärr hade vi svårt att använda våra kroppar på det gymnastiska sätt som hon tyckte att de skulle användas…

Vi fick också prova olika "stegar/hjälpmedel" som kan användas t ex för att hjälpa barnen att klättra i/ur vagnarna (ex. i samband med sovvila). Tyvärr var dessa fabriksgjorda hjälpmedel så pass stora att de inte ens fick plats på vår sovveranda (p g a alla vagnar), hjälpmedlet var också så pass stort att vi inte hade utrymme att förvara det i de befintliga lokalerna…

På min nuvarande förskola har vi fått igenom att barnen sover inne istället för ute i sina vagnar. Det underlättar enormt för personalens ryggar! Och frisk luft släpper vi in genom öppna fönster. MEN vad många inte tänker på är att det även är tufft för ryggen att sitta på golvet och söva barn. Och man vill ju gärna vara nära barnen när de ska till att somna (det underlättar). Själv gör jag så att jag lägger mig mellan barnen istället, så länge som vi är många vuxna i sovrummet (så att vi ändå har koll).

Andra tips som jag har samlat på mig genom åren är att t ex ha en bred mjuk sopborste med långt skaft som man föser ihop alla leksaker med istället för att böja sig ner för att plocka upp varje enskild leksak. Jag föser snabbt ihop leksakerna i en stor hög med sopborsten. Lägger sedan ner leksakerna i en IKEA-påse och kan därefter gå omkring i lokalen och placera leksakerna där de ska vara. Underlättar jättemycket när man jobbar med de yngsta.

Sådana där griptänger som renhållare plockar skräp med på gator och torg kan köpas på t ex Apotea och kan gissningsvis vara till god hjälp för att plocka upp klädesplagg i hallarna, enstaka leksaker mm, istället för att vi ska behöva "krypa runt på golvet och plocka" alt. böja oss ner i ett.

När det gäller blöjbyten bör man ha blöjor, tvättlappar, sophink mm placerat så nära sig som möjligt för att undvika att sträcka sig på olika konstiga sätt för att nå (det underlättar mkt för ryggen att ha sakerna placerade nära sig). Här kan de flesta av oss fixa, t ex genom att sätta in fler sophinkar, fästa upp korgar med tvättlappar mm i (så att man når lättare) o s v.

Istället för att ha barnen på skötbordet så kan man byta kissblöjor med barnen ståendes på en s k påklädningsbänk. Det underlättar jättemycket för våra ryggar! Det tar kanske ett tag innan vuxna o barn "kört in sig" på detta, men sedan är det guld värt.

Massor av sådana här tips skulle jag vilja kunna samla på mig och dela med mig av!!!

Jag tycker också att förskolorna skulle vara byggda med tanke på rygghälsa redan från början. Det borde t ex vara en självklarhet att ha en bra modell av påklädningsbänk i skötrummen avsedd för just blöjbyten. Och det borde finnas som typ "ramper" där barnen kan gå upp för att sedan enkelt kliva över i vagnen (inför t ex sovvila, utflykter mm).

Och självklart borde det inte vara tillåtet på förskolor med vagnar som är så slitna att de hålls ihop med silvertejp och snören (vilket verkar vara standard idag), utan det ska enkelt gå att fälla ner t ex byglar så att barnen enkelt kan klättra i själva.

På många förskolor vet jag också att man bär ut barnen för sovvila i vagnar, och sedan bär in barnen igen. Vansinne för ryggen förstås! Rulla in vagnarna och låt barnen klättra i själva. Och rulla in de sovande barnen när det är dags att vakna, sätt dem upp i vagnen så småningom och låt dem klättra ur själva när de är tillräckligt vakna. Det må bli lite grusigt (och blött) i lokalen efter vagnshjulen men än sen då? Det kan man fixa med en skurmopp - bra mycket enklare än att reparera trasiga ryggar!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Loris M
10/27/18, 12:49 PM
#3

Jättebra tips, tack! 👍 Hoppas att fler vill bidra. Vad gäller kissblöjor det bytte vi också med barnen stående medan vi satt på rullpallar. Pallarna är ju sänkbara så jag behövde aldrig böja mig ner. Och det går ju egentligen mycket smidigare och snabbare att byta på barnen när de står upp. 

Vi brukade turas om vid blöjbyten när vi exempelvis varit ute innan lunch och sedan när vi kommer in, en kollega tar alla bajsblöjor och en annan samlar alla med kiss och så tar man dem sittandes på en rullpall. Nästa gång byter vi.

Upp till toppen
Annons: