Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
10/25/18, 6:40 AM

Måste hen bli pojke före skolstart?

"Ben går alltid i klänning och strumpbyxor och vill kallas hen eller hon. På förskolan ses Ben som en av tjejerna. Men i födelsebeviset står det pojke. Hur blir det när Ben börjar skolan?"

Källa: Sveriges Radio

Magi-cat
10/25/18, 7:19 AM

En undran bara: Står det verkligen "P" (eller "F") före namnet på klasslistan?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
10/25/18, 7:44 AM

#1 Jag vet inte om vissa skolor gör så för att namn som kanske inte är bekanta för läraren gör det svårt att veta om det är en flicka eller en pojke?  Men i vilket fall som så borde systemet väl inte vara så stelt att man inte kan tillägga något, om det skulle behövas? (Det där var inte så mycket en fråga till dig som i allmänhet.)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Magi-cat
10/25/18, 7:50 AM

#2 Ok, tack för svar, har inte varit med om det bara. Håller med om att systemet inte behöver vara så fixerat!

.

Eftersom alla barn är "elever", inte pojkar/flickor verkar det som en tillbakagång att redan i klasslistan "märka upp" dem.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sommarek
10/25/18, 12:40 PM

#3 Precis, jag ser inte varför det ens behöver vara en grej med småbarn. Det är ju inte det viktigaste, precis.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus