Om kunskapsnationslogiken...
"”Vill man bygga en kunskapsnation börjar man i förskolan. Forskningen är entydig: effekterna av en förskola följer med barnen upp genom grundskola och vidare in i vuxenlivet. OECD har kunnat redovisa att de i Pisa-proven, som elever gör som 15-åringar, kan se effekten av en god pedagogisk förskola.”
Så skriver utbildningsminister Gustaf Fridolin och ordförande i riksdagens utbildningsutskott Lena Hallengren i Svenska Dagbladet i mars 2017. De exemplifierar en argumentation som blivit återkommande vad gäller förskolan – och därför viktig att diskutera. Förskolan framhålls för sitt bidrag till skolframgång och utfall i de jämförande PISA testerna och med hänvisning till OECD. Två synpunkter utifrån detta ska beröras i detta inlägg: Denna logik – kunskapsnationslogiken – täcker enbart en begränsad del av förskolans funktion och det föreligger en motsättning mellan talet om förskolan – som kunskapsnationens start etc. – och dess förutsättningar."
Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor, Bokcirkel och Multikulturellt