Etikettarbetsmiljö
2018-11-24 14:32

Hur kan man sänka ljudnivån?

En artikel om den skadliga ljudnivån och hur ni kan arbeta med att sänka den.

"Kvinnlig förskolepersonal drabbas oftare av ljudtrötthet än anställda i andra kvinno­dominerade yrken, visar forskning från Sahlgrenska akademin. Totalt har 10000 kvinnor fått svara på en enkät i audionomen Sofie Fredrikssons studie.

71 procent av dem som jobbade i förskolan uppgav att de var ljudtrötta. Motsvarande andel i kontrollgruppen var 32 procent.

– Ljudnivån upplevs som väldigt hög under till exempel inskolningar när det är många barn och stressigt. Men när det görs mätningar ligger det sällan på farliga nivåer, även om ljudet i sig förstås kan skapa en stress, säger Per Edberg, förskollärare och huvudskyddsombud för Lärarförbundet i Umeå."

2018-11-24 14:38

Och här finns en tidigare tråd om buller i förskolan. Både om hur det påverkar oss (ex. många förskolepedagoger lider av tinnitus) till hur miljön i förskolan kan anpassas.

Niklas
2018-11-25 13:37

Ofta finns det stora lekrum i förskolor. Där tror jag man kan sänka ljudnivån genom att dela av med draperier eller rumsavdelare så att det inte ser lika stort ut. Det borde göra att alla sänker pratvolymen samtidigt som andelarna i sig fångar ljud.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

2018-11-25 21:27

Ja, så är det. Det finns många förskolor som är belägna i lokaler som inte är anpassade för förskoleverksamhet, som ex. gamla skolor. Min första förskoleavdelning som jag jobbade på var en tidigare skola och avdelningen låg i skolans tidigare matsal. Vi använde höga hyllor och skärmväggar för att dela in rummet i små rum och dels sänka ljudnivån dels skapa avskildhet och lugn. Tror att det är rätt vanligt att man gör så.