Annons:
Etikettarbetslaget
Läst 1020 ggr
Anonymos
1/5/19, 7:35 PM

Hen tar bort min saker

Hejsan. Har en kollega som plockar bort det jag gör med barnen & det som jag bidrar med till verksamheten. Kommunikation finns knappast! Hen menar också att alla saker ska ligga i lådor så barnen inte kan se vad som finns… Hur ser ni på detta? Är under utbildning & känns som att jag inte har lika mycket ”rätt” att uttrycka mig som hen.

/Anonymos

Annons:
Sindri
1/5/19, 8:10 PM
#1

Det finns väl andra du kan prata med på avdelningen? De kanske kör en speciell metod att allt inte skall ligga framme, det kan bli för mycket för barnen.
Hur gör de andra? Hur gör kollegan själv, plockar undan det hon/han gör?

Anonymos
1/5/19, 8:14 PM
#2

#1 Det är bara jag & hen i arbetslaget. Därför extra viktigt med kommunikation känner jag

/Anonymos

Sindri
1/5/19, 8:25 PM
#3

Ja det är det verkligen, tyvärr är en del människor "snåla" med att dela med sig, och väldigt bevakande.  Många gillar inte heller att ha lärlingar omkring sig. Det är en väldigt trist attityd, men man får bara acceptera det som det är.
Mitt bästa råd till dig är att försöka att  släppa att du känner dig lite kränkt och bara vara positiv mot din kollega. Känner kollegan att du "erkänner " att hen är högre i rang brukar det gå bättre. Fråga och be hen förklara hur de tänker och hur det skall fungera.  Är det en speciell pedagogik så fråga var du kan lära mer om det. Var nyfiken, intresserad och öppen för det hen säger, även om du inte sväljer allt och håller med. Du är där för att se, lyssna och lära.  Fråga mycket om vad hen tycker om att du gör si eller så, hur du skall göra vissa saker. Bara hen får ha sitt lilla kungarike i fred blir det lugnt.

Loris M
1/5/19, 8:37 PM
#4

#0 Bara för att hon har utbildning men inte du, betyder inte det att hon har mer rätt än du att tycka till. Din åsikt räknas också. 

Tycker också att du borde fråga varför hon gör som hon gör. Jag gjorde det ofta när jag var ny av den enkla anledningen för att jag inte förstod alla gånger kollegornas handlade. Jag bad de förklara och många gånger visade det sig att de gick på rutin och inte hade någon pedagogisk tanke bakom. Det är nyttigt för alla att ifrågasätta ett visst sätt att handla. 

#3 Tycker inte att hon ska ha "sitt lilla kungarike ifred" eftersom det inte är hennes kungarike. I förskolan jobbar man i arbetslag och får lov att komma överens och förhandla fram förhållnings- och arbetssätt. Det funkar inte att köra sitt eget race.

Lussan20
1/5/19, 9:13 PM
#5

Inarbetade sätt är svåra att själv ifrågasätta.

Har man arbetat länge på ett sätt så tänker man inte kritiskt längre.

Men man har också sin utbildning och erfarenhet. Jag arbetade många år som förskollärare och tyckte det var svårt ibland med praktikanter och nyexade som kom och skulle förändra och visste bättre än oss gamla i gården, vi  hade bla en  kille som tyckte vi skulle följa hans klocka  vad gällde då vi började och slutade. Bara en av alla hans påfund. 

Men att fråga och fråga varför är en bra början utan kritik.

Så har alla Förskolor och avd, sina inarbetade metoder, där metodiken följer pedagogiken, det finns en orsak till hur man arbetar.

Försök vara formbar och ta till dig kunskap som andra Pedagoger har.

Men säg att du vill lära dig olika sätt att arbeta och få kunskap. Mvh/WL🌺

Sindri
1/5/19, 11:54 PM
#6

#4 av: Loris M

Det finns situationer och det finns situationer. Om man är under utbildning och är ung är man i beroendeställning. Att hävda sin rätt och komma på kant med de som är äldre och mer erfarna (och som därmed  i realiteten har makt över en) är inte alltid så street-smart. (Och gudarna skall veta att jag hade behövt veta det för 40 år sedan….) TS är uppenbarligen ung, har sin karriär framför sig, låt inte någon förstöra den.
Det är klart att TS åsikter räknas, i teorin, men i praktiken kan det vara svårt. Bättre då att lyssna och iakttaga, fråga och lära. Tycker sedan TS efter att utbildningen är klar att TS ser uppenbara fel, brister, vanskötsel så går det bra att då skriva en rapport, anmälan, whatever.

Jag har arbetat ihop med jättebesvärliga chefer och arbetskamrater. Försöker man själv ställa till rätta så får man som regel bara problem själv. Tro mig, jag vet. Önskar så att jag hade varit lite smidigare när jag var ny på  arbetsmarknaden och inte kommit på kollisionskurs med chefen. Det kan vara förödande. 
Man kan söka sig en annan tjänst och sedan anmäla om man ser missförhållanden.

Jag har inte jobbat inom förskolan men sett en del olämpliga dagisfröknar (jo, de hette det på den tiden), har t.o.m. fått en avskedad. Men det hade inte hjälpt någon om jag börjat konfrontera henne på avdelningen, under arbetet.

Annons:
Lussan20
1/6/19, 7:50 AM
#7

Visst finns olämpliga förskollärare eller Pedagoger precis som det finns olämpliga läkare, sjuksyrror mfl. Men att tro att man kan allt om barn då man inte ens har några egna och ingen utbildning är naivt. Menar inte då detta inlägg alls.

Det är en högskoleutbildning dock. Själv hade jag 1 termins förpraktik innan högskolan. Den var blandad på fritidshem och småbarn. Men så många otacksamma föräldrar man mött så är det konstigt att någon vill arbeta på förskola. Jag vidareutbildade mig till Spec.lärare , där fann jag helt andra förutsättningar att få ge den hjälp till barn med speciella behov som min kunskap täckte. Själv har jag fyra egna barn, sju barnbarn och ser brister inom förskolan, speciellt inom de privata som ska spara och snåla på allt för egen vinning skull.

Idag skulle jag utbildat mig till något helt annat, det vet jag…Mvh/WL🌺

Loris M
1/6/19, 9:58 AM
#8

#6 Sindri,

Jag förstår vad du vill säga och håller med till stora delar. Jag uppmanar inte TS till att vara upprorisk, konfrontera och kräva sin rätt till åsikt, det är sällan produktivt. Jag tänker mera så som du skriver att visa nyfikenhet och be kollegan  förklara hur hon tänker. Det kan man göra utan att vara otrevlig och ifrågasättande. 

Jag uppfattar som att TS arbetar där eftersom hon skriver att de är kollegor och då tycker jag att man ska kunna fråga hur andra tänker när de agerar på ett visst sätt utan att uppfattas som osmidig. Men som sagt, jag förstår hur du menar.  Jag har också hamnat i mindre roliga situationer när jag jobbade i förskolan just för att jag inte klarade av att vara smidig och hålla tyst alla gånger när jag såg något som kändes mindre bra. Ibland har det varit värt det, ibland inte. Man får välja sina strider.

Lussan20
1/6/19, 11:05 AM
#9

Absolut!🙂

Anonymos
1/6/19, 9:27 PM
#10

Hen är själv nyexaminerad & har inte så mycket erfarenhet, ändå vill hen framföra det som att hen har det & hen går bara efter witt sätt. Jättejobbigt! Tack för alla svar.

/Anonymos

Loris M
1/6/19, 9:50 PM
#11

#10 Har du försökt att prata med hen? Fråga hur hen tänker? 

Förstår att det är jobbigt.

Sindri
1/7/19, 10:30 AM
#12

Aha, det var en annan sak. Får du tillfälle att prata med folk i andra arbetslag? Fråga hur de gör. Fråga föreståndaren vilken pedagogik man använder. Det borde rimligtvis vara fler arbetslag på er avdelning och det blir ju väldigt förvirrande för barnen om inte alla jobbar på samma sätt.

Lussan20
1/7/19, 10:48 AM
#13

Samarbete är viktigt, mest för barnens skull.

. Ta reda på varför ert sätt att arbeta skiljer sig åt, låt inte prestige gå före vikten av att hitta  bra arbetsmodeller.

En fallstudie, -en nyexad tjej kom till oss och skulle visa hur hon gjorde då barn tappade tex vantar ute, då fick de vara utan vantar så de lärde sig att hålla reda på sina vantar-. Vi äldre fick ta itu med detta rejält för det fanns risk för köldskador. Ibland kan två saker kollidera men skaderisken får vara det som kommer i första rummet. Bara ett litet exempel på varför det är viktigt att var öppen för åsikter och ge information om varför man gör på ett visst sätt. Vissa saker kanske inte ska ligga framme som saxar lim mm. Mvh/WL🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: