Etikettyrkesprofession
2019-01-10 08:43

Kortare förskollärarprogram för yrkesverksamma

Det här var bra! 👍

"Hösten 2019 startar ett helt nytt, ett år kortare, förskollärarprogram på Linnéuniversitetet. Det riktar sig till pedagogiskt verksamma i förskolan. Utbildningen sker på distans och på deltid med förlängda terminer, så att det ska vara lättare att kombinera med arbete.

- Kommunerna har ett stort behov av att kompetensutveckla sin befintliga personal. Vi vet av erfarenhet att det finns många barnskötare som vill vidareutbilda sig, och detta är en möjlighet för dem, säger Stefan Lund, dekan för lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet."

2019-02-02 15:08

Åh jag hoppas något liknande kommer till Finland i och med nya lagen gällande personal på förskolan. . Nått sånt här skulle jag kunna göra =

2019-02-02 18:42

Och jag hoppas att fler lärosäten tar efter här i Sverige. Det här är ett bra sätt att råda bot på lärarkrisen.

2019-02-03 06:12

#2 absolut. Här talas det om att tex jag med över 10 års erfarenhet som barnskötare skulle få cirka ett år till godo. Men utöver det så är det som att gå i vanlig skola. Jag har varken råd eller just nu tiden att gå 100% skola.

2019-02-03 08:24

#3 Förstår det. Tror inte att det är så lockande för de som redan jobbat många år på förskolan att gå utbildningen på helfart. Jag tror att distansutbildning är det enda rätta nu när det är så stor lärarbrist.

2019-02-03 09:52

#4 ja, distans skulle jag gärna gå. Jag skulle kunna studera så att jag går en dag i veckan i skolan och jobbar resten. Men med två små barn så får det inte ihop, jag har inte tillräckligt med semester för att ta ut 4 varje månad och jag har inte råd att vara tjänstledig heller. Så vi får se. Finland lider redan brist på barnträdgårdslärare och i och med nya lagen kommer den bristen bli mer än akut. Ska se hur dom löser det

2019-02-03 10:38

Ja, det ska bli intressant att följa. Håll oss gärna uppdaterade.

2019-02-07 19:51

Om att fler lärosäten gör det möjligt att studera och jobba:

"Högskolan Dalarna var först med arbetsintegrerad lärarutbildning. Förra året hakade Karlstad universitet och Mälardalens högskola på och i år ligger fler lärosäten i startgroparna, bland annat Malmö universitet som startar en sådan utbildning till hösten.

– Vi har en stor förhoppning om att nå nya målgrupper, till exempel yrkesväxlare, säger Anders Olsson.

Tanken är personer med andra yrken som vill sadla om till lärare ska kunna göra det utan att ta så mycket studielån.

I Malmö kommer utbildningen att inledas med ett års teoretiska studier till grundskolelärare. Sedan följer fyra år då utbildning på sena eftermiddagar och kvällstid varvas med halvtidsanställning som lärare. Villkoren blir desamma som gäller för andra obehöriga lärare."