Etiketteriktdigitalt-lärande
2019-01-10 10:12

Kommersiella intressen styr digitaliseringen

Användning av digitala verktyg finns nu inskrivet i Förskolans läroplan som bekant och kommer att börja gälla fr.o.m. den 1 juli 2019.

När man pratar om digitala verktyg finns en tendens att antigen se den som ett hot eller som en möjlighet när det kommer till barns utveckling och lärande men ar Malin Nilsen som nyligen disputerat och studerat hur digitala verktyg används i förskolan. Hon menar att denna polarisering bygger på idén att användning av IKT antigen leder till positiva eller negativa effekter men det finns det inga empiriska stöd för menar hon.

"Däremot finns det anledning att kritiskt diskutera hur digitaliseringen av förskolan ska ske. Förskolans verksamhet ska vila på vetenskaplig grund, vilket innebär att lärare ska basera sitt arbete på vetenskapligt bekräftad kunskap.

Men frågan om digitalisering diskuteras bara undantagsvis utifrån ett forskningsperspektiv. Istället sker diskussionerna på mässor där kommersiella aktörer med starka ekonomiska intressen säljer idéer om fördelarna med digitaliserad utbildning till förskolor och skolor. Det är bekymmersamt då idéerna ofta bygger på förenklade föreställningar om att digitala teknologier revolutionerar undervisning genom att göra den roligare och därför gör barn mer motiverade."

Hon menar också att man tar för givet att alla barn är intresserade av teknik och att det saknas en reflektion över hur IKT används.

Magi-cat
2019-01-11 22:24

En viktig diskussion!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen