Etikettspecialpedagogik
2019-02-04 08:38

Södertälje satsar på specialpedagogik

En jättebra satsning tycker jag! Kommunen kommer att utbilda lärare och förskollärare till specialpedagoger och de får sin utbildning betald.

"Under de närmaste åren ska Södertälje kommun vidareutbilda legitimerade förskollärare och lärare inom specialpedagogik. Varje år kommer tio Medarbetare att få delta i denna satsning. Totalt blir det 30 nya specialpedagoger eller speciallärare.

Studieformen är en distansutbildning på halvfart under tre år, och de som antas får en "utbildningspeng". Det innebär att de får sin utbildning betald samtidigt som de arbetar halvtid på sin ordinarie förskola eller skola. Utbildningen finansieras med medel från kompetensförsörjningsfonden, en fond som ska göra det möjligt för anställda att lyfta sin kompetens och skapa nya karriärvägar.

- Alla kommuner behöver fundera mer på vad man själva kan ta ansvar för när vi har brist på lärare och speciallärare. Nu kliver Södertälje kommun in och ger våra Medarbetare möjlighet att kunna utvecklas i vår organisation, säger Elof Hansjons, utbildningsnämndens ordförande."

Lussan20
2019-02-04 08:43

Bra initiativ.  Nu med så många nya diagnoser  så behöver kunskapen förnyas, samt redskap och metoder att stötta och stödja dessa barn.

Barnskötarna behöver lite kurser också, gärna betalda de med. En tryggare värld för våra små går inte att nog betona och satsas på…Mvh/WL🌺

2019-02-04 08:46

Håller med WL. Jag önskar att det fanns fler sådana här satsningar. Men jag tror att de kommer att bli tvungna att inför det p.g.a. lärarkrisen. Dels en förkortad utbildning till barnskötare så de kan bli förskollärare och dels utbildning i specialpedagogik. Så många barn som har det tufft och då behövs det kunskap.

Lussan20
2019-02-04 08:52

Många av våra elever var helt okunniga om de sociala bitarna och blev skrämda av alla problem. Visst jag var i ett svårt område där behövs specialkunskap att kunna tackla alla saker som kan hända där. Så problemlösning är ett eftersatt område kände jag som handledare.

Några exempel,- fulla störiga föräldrar, missbruk, hot- osv. Vi hade barn som inte fått mat på helgerna, smutsiga för dåligt klädda osv. Det krävs en riktig undervisning om sociala problem.  Det var bristfälligt på min tid . Jag gick ut seminariet julen -80….Mvh/WL🌺