Etikettarbetsmiljö
2019-02-13 20:07

Varje elev har ett eget kontor

Det här ser helt underbart ut! Vad tycker ni?

"På Elmeskolan i Älmhult har rektorn Eva-Lena Brafield infört kontorslandskap i miniatyr i klassrummen istället för den vanliga uppställningen av skolbänkar som står riktade mot läraren och tavlan. Ett grepp som uppskattas av både elever och lärare.

/…/Eleverna på skolan fick fylla i enkäter innan de gick på jullov och svara på om de ville sitta ensamma, två och två eller i grupp i sina miniatyrkontor. När eleverna sedan kom tillbaka till skolan efter ledigheten så stod kontoren klara.

– Vi beställde av vaktmästaren att han skulle köpte in skivor som han sågade upp efter våra behov. Sen sydde lärarna och jag tillsammans kåpor att ha över skivorna, och under jullovet så placerade vi ut kontoren efter elevernas önskemål, säger Eva-Lena Brafield."

2019-02-13 20:08
2019-02-13 20:55

Jag tror att det här kan förbättra arbetsmiljön avsevärt för alla elever, med speciellt för de som har ex. ADHD, koncentrationssvårigheter och liknande. Det blir färre intryck och lättare att fokusera.

Sen är det säkert inte möjligt att göra i alla klassrum. En del har trånga klassrum och upp till 30 elever. Då kan det kanske vara svårt att inreda på det här sättet.

Magi-cat
2019-02-14 08:57

" Om jag har undervisat i 20 år, varför har inte jag tänkt på detta innan?"

Precis, så! Jag tycker det låter underbart och passande för de flesta! De som behöver lugnare miljö kan få det, de som vill gå snabbare framåt kan göra det i egen takt etc.

Men det kan behövas mindre klasser, som du säger, Loris. Men det kanske det gör ändå…

Det enda jag tvekar inför är saccosäckarna. 😃 Jag associerar dem med att sitta och dega, inte lyssna. 🤓

Men funkar det så funkar det, och då är det bra.🙂

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Niklas
2019-02-14 11:59

Så har barnen det på exempelvis Helleborusskolan. De som behöver har dessutom möjlighet att få helt eget rum.

Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pyttelite
2019-02-16 09:20

Tänk om man tänkte så på våra arbetsplatser för vuxna. 🙂

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

2019-02-16 09:29

#5 Idén är ju hämtad just från vuxnas arbetsplatser och s.k. kontorslandskap.

Novachan
2019-02-19 16:57

Låter som en lovande utveckling  🙂

Pyttelite
2019-02-19 21:01

Nu är det ju så att aktivitetsbaserade landskap är på ropet eftersom man då kan minska antalet platser. Det är alltid någon som är sjuk eller vabbar.

Det inne bär att ingen har en fast plats längre i landskapet

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.