Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2/19/19, 4:06 PM

Allt fler anmäls för att ha kränkt elev

"I mars förra året lyfte en lärare på en skola i Malmö vid flera tillfällen ut en stökig elev ur klassrummet.

"Skolans rektor ansåg att lärarens agerande var befogat, men nyligen beslutade Barn- och elevombudet, som är en del av Skolinspektionen, att eleven kränkts och ska få 25 000 kronor i skadestånd av kommunen.

En av anledningarna till att Barn- och elevombudet bedömde händelsen som kränkande var att elevens klasskamrater såg när denne lyftes ut ur klassrummet.

Fallet är ett av många där lärare anses ha kränkt elever i svenska skolor. Och de blir allt fler.

Expressens genomgång visar att antalet kritikbeslut från Skolinspektionen, i ärenden där en lärare ska ha kränkt en elev, har mer än tredubblats sedan 2013.

Myndigheten fattade 93 sådana kritikbeslut 2013 – sedan dess har antalet stigit nästan varje år. Första halvåret 2018 fattades 155 kritikbeslut på den grunden. Siffran för hela året kommer alltså sannolikt att vara över 300.

Antalet anmälningar om lärare som kränkt elever har också stigit kraftigt – och nästan fördubblats sedan 2013.

Och allt större andel av anmälningarna leder till kritikbeslut – från en femtedel 2013 till mer än en tredjedel 2018."

Lussan20
2/19/19, 4:14 PM

Gissa varför lärarna slutar?

De ska vara föräldrar och sköta ordningen i klassrummet. På kliniken där jag arbetade många år spottade eleverna på oss, satte papperskorgen över huvudet. Det var elever som togs ur sina klasser. Kränkt?

Vad ska då lärarna få i ersättning. Utbildningen går inte ut på att sköta huliganer, ouppfostrade barn. Det är ren undervisning som ska ske i klassrummet.

Så många lärare som får stryk av elever, det är kris i skolan…Mvh/WL🌺

2/19/19, 4:16 PM

Ja, det här håller på att spåra ur. Känner många lärare som knappt vågar reagera när elever skapar kaos i klassrummet just för att de är rädda att bli anmälda. Det vet ju elever också och utnyttjar det.

Lussan20
2/19/19, 4:24 PM

Min dotter var gymnasielärare i bla Matte och teknik. Hon blev totalt utbränd och sjuk i flera år. En ung tjej som kom in i kaos där eleverna slogs, slog sönder inredning osv. Hennes röst kunde inte överrösta skrikhalsarna. Hon tog dyra lån för att få använda sin gåva . Det fick så jobbiga konsekvenser. Hon kom från en lugn teknisk skola där allt fungerade till kaos. Nej att bli utlyft då man inte lyder är bättre för de 22 som vill lära. Det får man ta tycker jag.  Vi har annat att lägga pengarna på i samhället, tex assistans för barn med handikapp….Mvh/WL🌺