Etikettarbetsmiljö
2/23/19, 5:16 PM

Barnskötare och förskollärare kan stanna Sverige

En mycket tänkvärd text tycker jag. 👍

"När Sveriges barnskötare och förskollärare går ut i en politisk strejk under låt oss säga fem dagar, då stannar Sverige. Den första dagen kommer alla att mest bli förvånade. Vad är det här? Sådan personal brukar väl inte strejka? Den andra dagen, när farfar och farmor och andra släktingar inte alltid har tid att ta hand om småbarnen, börjar paniken så smått sprida sig bland föräldrarna. Men barnen har inte panik. De undrar förstås vad det är för uppståndelse men blir mest nyfikna och tycker det är rätt kul.

På den tredje dagen börjar kommunpolitiker gå ut med sin ”oro” över att samhället inte klarar det här. De är irriterade. Ministrar i regeringen…./…./

Paniken ökar. Sverige lamslås. Busschaufförerna kan inte gå till jobbet för någon måste ta hand om småttingen därhemma. VD:ns barn sitter på golvet i direktionsrummet och leker med den senaste bokföringen och gör den till en enda röra. SvT:s Aktuellt måste korta ner sina sändningar på grund av reporterbrist."

Läs hela artikeln här!

2/28/19, 5:03 PM

Så sant så sant! Barnskötarna här i Finland ska så småningom förhandla nytt kollektivavtal. Det kommer inte bli trevligt.