Etikettsamhällsdebatt
2019-02-23 17:50

Jämför läroplanen med Nordkorea

Det här med skoldebatt och politik spårar ur allt mer. Nu jämför en moderat politiker Förskolans läroplan med Nordkorea och påstår att det är "ett rött tänk" att undervisa barn i förskola. Otroligt lustiga formuleringar. Det som hon är kritisk till är att begrepp utbildning och undervisning ska finnas med i läroplanen. Vi som jobbar/jobbat i förskolan vet att undervisning är inget märkligt på något sätt. Barn har länge undervisats i förskolan även om vi inte använt begreppet tidigare.

"Men är det rimligt att jämföra med diktaturer som Nordkorea och Kina?

– I förlängningen. Jag fick en film från Nordkorea med små barn som spelar gitarr otroligt bra och varför gör de det? För att de har blivit tvingade till det. Jag tror mer på föräldrarna  och jag menar inte att jag inte litar på de som jobbar med barnen men det jag är ute efter att man inför de här orden i läroplanen. Detta kommer från ett rött tänk som backar så lång till på 30-talet.

Emilie Pilthammars inlägg har skapat reaktioner bland förskolelärare i Sölvesborg.

– Det vi reagerade mest på var felaktigheten i hennes uttalande om hur läroplanen kommit till. Det har varit en transparent process och vi har fått komma med förslag och funderingar om den nya planen, säger Pella Thörnberg, förskolelärare i Sölvesborg."